Jussi Nikkilän tulkinta William Shakespearen Rikhard III:sta ammentaa epookista tuoreesti

Shakespearen kuolemattoman kuningasnäytelmän ohjaa Kansallisteatterin Willensaunaan ohjaaja-näyttelijä Jussi Nikkilä, joka on opiskellut Shakespearen teatteria Lontoossa. Näyttämötulkinnan lähtökohtina ovat juureva näyttelijäntyö ja Shakespearen tekstin ajaton ilmaisuvoima. Rikhardin roolissa nähdään Kristo Salminen.

Gloucesterin herttua Rikhard on mies, josta ei pitänyt koskaan tulla kuningasta.
Hän anastaa Englannin kruunun itselleen häikäilemättömän juonittelun, petosten ja brutaalien veritekojen avulla. Kuningas Rikhardin valtakaudella vallitsee kauhu. Ihmiset kuolevat hallitsijan ympäriltä, ja liittolaisia sitoo pelko. Kukaan ei ole turvassa katkeran, epäluuloisen ja vallanhimoisen Rikhardin pahuudelta – ei edes hän itse. Aamu koittaa synkkänä Bosworthin taistelukentällä, kun Ruusujen sodan viimeinen taistelu alkaa.

William Shakespearen Rikhard III on häikäisevä muotokuva kenties kaikkien aikojen täydellisimmästä antisankarista, tyrannimaisesta hallitsijasta, joka on valmis uhraamaan kaiken valtansa takaamiseksi. Mikä on se voima, joka saa Rikhardin ajamaan itsensä yksinäisyyteen ja pelkäämään hirviöksi muuttunutta itseään?

Viiden näyttelijän voimin toteutettava Rikhard III on Nikkilän ohjaajandebyytti Kansallisteatterissa. Hän on aiemmin ohjannut Q-teatteriin kehutut esitykset Täydellinen päivä ja Hämeenlinna. Läpisävelletyn ja -soitetun Rikhard III:n musiikista vastaa multi-instrumentalisti Mila Laine.

ENSI-ILTA WILLENSAUNASSA 30.11.2016

ROOLEISSA Milka Ahlroth, Heikki Pitkänen, Antti Pääkkönen, Kristo Salminen ja Juha Varis sekä Nuua Kosminen ja Aamu Milonoff / Helmi Oja ja Isabella Ruotimo
MUUSIKKO Mila Laine

OHJAUS Jussi Nikkilä