Kaisa Korhonen ohjaa teoksen Minna Canthista Kansallisteatteriin

Minna Canthin elämään, ajatteluun ja teoksiin pureutuva teos kantaesitetään Kansallisteatterissa syksyllä 2016.

Suomalaisen dramatiikan uranuurtajiin lukeutuvan Minna Canthin (1844 ̶ 1897) elämä ja taide valloittavat näyttämön. Canth-projektin (työnimi) ohjaa legendaarinen teatterintekijä Kaisa Korhonen, ja näytelmän kirjoittaa pitkän uran tehnyt näytelmäkirjailija Seppo Parkkinen.

Canth-projekti tarjoaa tuoreita näkökulmia Canthin ajatteluun ja teoksiin. Keskeistä siinä on Canthin suhde omaan aikaansa, sen tapahtumiin ja henkilöihin. Näyttämölle nousevat lukuisat Canthin aikalaiset, kuten Kansallisteatterin perustaja Kaarlo Bergbom, näyttelijätär Ida Aalberg ja kirjailija Émile Zola.

Merkittävässä roolissa teoksessa on Canthin suhde teatteriin. Canth oli teatterin uudistaja, jonka aihevalinnat olivat radikaaleja. Esityksessä pureudutaan siihen, miksi hän valitsi nimenomaan teatterin ja ryhtyi kirjoittamaan näyttämölle.

Canth-projektin rooleissa nähdään muiden muassa Jukka Puotila, Cécile Orblin ja Kristiina Halttu.

Työparin Kaisa Korhonen ja Seppo Parkkinen edellinen yhteistyö oli menestysesitys Vuosisadan rakkaustarinat, joka perustui Märta Tikkasen tuotantoon.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

tiedotuspäällikkö Mia Hyvärinen mia.hyvarinen@kansallisteatteri.fi p. 050 540 5062