Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön Niskavuoren Heta lähtee palvelutalokiertueelle

Henri Tuulasjärven ohjaama teos saa kiertue-ensi-iltansa Helsingin seniorisäätiön Pakilakodissa 10. lokakuuta. Saman työryhmän Lokki-tulkinta kiersi palvelutaloja menestyksekkäästi 2017-2019.

Hella Wuolijoen klassikkonäytelmä Niskavuoren Heta pesee lattiat herroilla ja rengeillä. Parrasvaloissa on naisen tarina. Suomalaisen yhteiskunnan pitkittäisleikkauksena toimiva näytelmä vie 1800-luvulta sotien väliseen aikaan. Esitys on näyttelijäntaiteen riemuvoitto ja puhenäytelmän ylistys.

Wuolijoen Niskavuori-näytelmäsarjaa pidetään suomalaisen identiteetin rakentajana. Mitä opimme menneisyydestä, tästä hetkestä tai tulevaisuudesta, kun sukupolvet istuvat saman pöydän ääreen?

Miksi elän? Miten käytän elämäni? Kuinka kohdata kuolema? Minäkuva on keskeneräinen, jatkuvassa muutoksessa, kuten elämä itse. Kuka tai mitä on Heta Niskavuori vuonna 2019?

Esitys on lyhyempi jatkosovitus työryhmän valmistamalle versiolle, joka sai ensi-iltansa Teatteri Jurkassa tammikuussa. Esitys on tilattavissa palvelutaloihin.

TYÖRYHMÄ
KÄSIKIRJOITUS: Hella Wuolijoki
SOVITUS: Ella Mettänen, Eero Ojala ja Henri Tuulasjärvi
OHJAUS: Henri Tuulasjärvi
ESITYKSEN VISUALISOINTI: Jenni Nylander ja Henri Tuulasjärvi
ESIINTYJÄT: Ella Mettänen ja Eero Ojala
KUVA: Marko Mäkinen

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita teoksen ensi-iltaan!

Ilmoittautumiset ja lisätiedot
Kiertuenäyttämön tuottaja Roosa Vaverka roosa.vaverka@kansallisteatteri.fi