Kansallisteatterin taiteellinen henkilökunta juhlistaa teatterin juhlavuotta perustamalla henkilökuntayhdistyksen

Report this content

Suomen Kansallisteatterin taiteellista ohjaus-, dramaturgia- ja suunnittelutyötä tekevät työntekijät ovat 1.11.2022 perustaneet yhdistyksen nimeltään Suomen Kansallisteatterin taiteellinen henkilökunta ry. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää jäsentensä välistä yhteistoimintaa ja kollegiaalisuutta, parantaa Suomen Kansallisteatterissa työskentelemisen yleisiä toimintaedellytyksiä, sekä edistää taiteellisen teatterin tekemisen edellytyksiä ja olosuhteita niin Kansallisteatterissa, kuin laajemminkin Suomessa.

Kuva: Timo Lottanen
Kuvassa ylärivissä vasemmalta Jussi Lehtonen, Esa Mattila, Tarja Simonen, Michael Baran,
alarivissä vasemmalta Kati Lukka, Kalle Ropponen, Minna Leino, Katri Rentto
Kuvasta puuttuvat: Eva Buchwald, Esa Leskinen, Auli Turtiainen ja Ville Toikka

Taiteelliset suunnittelijat järjestäytyvät yhdistykseksi

Suomen Kansallisteatterin taiteellista ohjaus-, dramaturgia- ja suunnittelutyötä tekevät työntekijät ovat päivämäärällä 1.11.2022 perustaneet Suomen Kansallisteatterin taiteellinen henkilökunta ry -nimisen yhdistyksen. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää jäsentensä välistä yhteistoimintaa ja kollegiaalisuutta, parantaa Suomen Kansallisteatterissa työskentelemisen yleisiä toimintaedellytyksiä, sekä edistää taiteellisen teatterin tekemisen edellytyksiä ja olosuhteita niin Kansallisteatterissa, kuin laajemminkin Suomessa.

Suomen Kansallisteatterin taiteellinen henkilökunta ry:n perustaminen Suomen Kansallisteatterin 150-vuotisjuhlavuonna on kunnianosoitus taiteelliselle teatterille. On tärkeää luoda rakenteita, jotka edistävät keskustelua sisällöistä ja taiteellisen työskentelyn edellytyksistä ja olosuhteista”, yhdistyksen puheenjohtaja Minna Leino sanoo.

Yhdistyksen perustamisasiakirjan ovat allekirjoittaneet kaikki tällä hetkellä Kansallisteatterin taiteelliseen henkilöstöön lukeutuvat työntekijät:

Dramaturgi Michael Baran
Päädramaturgi Eva Buchwald
Yhteisöt ja osallisuus -osaston päällikkö Jussi Lehtonen
Dramaturgi Minna Leino
Pääohjaaja Esa Leskinen
Lavastaja Kati Lukka
Äänisuunnittelija Esa Mattila
Lavastaja Katri Rentto
Valosuunnittelija Kalle Ropponen
Pukusuunnittelija Tarja Simonen
Valosuunnittelija Ville Toikka
Pukusuunnittelija Auli Turtiainen

Lisätiedot:

Minna Leino, puheenjohtaja, Suomen Kansallisteatterin Taiteellinen henkilökunta ry
minna.leino@kansallisteatteri.fi

Kalle Ropponen, varapuheenjohtaja, Suomen Kansallisteatterin Taiteellinen henkilökunta ry
kalle.ropponen@kansallisteatteri.fi

Suomen Kansallisteatteri on vuonna 1872 perustettu vanhin suomenkielinen ammattiteatteri. Kansallisteatteri on taiteellinen teatteri, jonka ohjelmistossa nähdään tuoreinta kotimaista draamaa, kiinnostavimpia ulkomaisia näytelmiä ja parhaita klassikoita. Kansallisteatterin keskeiset arvot ovat taiteellisuus, tasa-arvoisuus ja keskustelevuus.