Kansallisteatterissa vietetään Eino Kalima -viikkoa - huipentumina Sarah Kanen lukudraama sekä Kalima-palkintojen jako

Yli kolmekymmentä vuotta Kansallisteatterin pääjohtajana toimineen Eino Kaliman mukaan nimettyä juhlaviikkoa vietetään 19.−26. huhtikuuta.  Lavaklubilla nähdään 26. huhtikuuta Mika Leskisen suomentama ja ohjaama lukudraamaesitys Haluttaa (Crave).  Kalima-palkinnot jaetaan Lavaklubilla 19. huhtikuuta kello 16.30.  Media on lämpimästi tervetullut palkintojenjakotilaisuuteen!

Kansallisteatteri juhlistaa teatterin pääjohtajana vuosina 1917–1950 toimineen Eino Kaliman merkittävää uraa vuotuisella Kalima-viikolla.

Tänä keväänä viikko huipentuu Mika Leskisen ohjaamaan lukudraamaesitykseen Haluttaa (Crave, 1998). Haluttaa on brittiläisen näytelmäkirjailija Sarah Kanen dialogilibretto neljälle näyttelijälle. Se on taitavasti, sensitiivisesti ja rohkeasti kirjoitettu matka ihmissielun herkkiin ja murtuviin pisteisiin. Sen yksinäisyyden tilaan paiskautuneet henkilöt janoavat rakkautta ja juoksevat sitä yhdessä pakoon, suuren kaupungin ytimessä. Lavalla nähdään Wanda Dubiel, Teijo Eloranta, Sara Melleri ja Pyry Nikkilä. Äänisuunnittelu on Kasperi Laineen. Tilaisuuteen 26.4. kello 19 on yleisöllä vapaa pääsy, tervetuloa!

Kalima-palkinnot jaetaan Lavaklubilla 19.4. kello 16.30

Eino Kaliman testamenttisäädöksen mukaisesti jaetaan joka kolmas vuosi hänen nimeään kantava 20 000 euron ohjaajapalkinto sekä kaksi 5000 euron suuruista Eino Kaliman kannustuspalkintoa. Ohjaajapalkinto koskee edellisenä tai edellisinä kalenterivuosina Kansallisteatterissa suoritettua ohjaustyötä, joka on taiteellisesti ja eettisesti täysipainoista teatteria. Ohjaajapalkinto voidaan jakaa myös ohjaajan elämäntyöstä Kansallisteatterissa. Palkinnoista päättää monijäseninen palkintolautakunta, johon kuuluvat Rolf Bamberg, Sanna Kangasniemi, Isabella Rothberg sekä Pekka Pajamo, joka toimii myös lautakunnan puheenjohtajana.

Palkitut julkistetaan Kansallisteatterin Lavaklubilla 19. huhtikuuta kello 16.30. Media on lämpimästi tervetullut tilaisuuteen!

Vuoden 2014 ohjauspalkinto myönnettiin Juha Hurmeelle hänen ohjaustyöstään Europaeus. Rahastosta tuetaan nyt kolmatta vuotta myös Kristian Smedsin residenssitaiteilijaohjelmaa.

pääjohtaja Mika Myllyaho mika.myllyaho@kansallisteatteri.fi p. 044 593 8130
tiedotuspäällikkö Mia Hyvärinen mia.hyvarinen@kansallisteatteri.fi p. 050 540 5062