Kiertue-esitys Unelmia tuhlaa kätkee kabareelauluihin kiehtovia ihmiskohtaloita

Nora Raikamon ja Tuomas Kesälän tähdittämä lauluesitys Unelmia Tuhlaa kantaesitetään osana Pro Lapinlahti -yhdistyksen 30-vuotisjuhlavuotta Lapinlahden Lähteellä 25. lokakuuta. Kantaesityksen jälkeen esitys on tilattavissa Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön kautta terveydenhuollon ja sosiaalitoimen yksiköihin.

Unelmia tuhlaa pohjautuu saksalaisen Friedrich Hollaenderin lauluihin ja ohjaaja Vesa Tapio Valon käännöksiin. Hollaender (1896–1976) syntyi Lontoossa hänen isänsä toimiessa siellä sirkuksen kapellimestarina. Berliinissä hän aloitti uransa teatterimuusikkona ja loi 1920-luvulla satoja kabaree-lauluja ja -revyitä, iskelmiä sekä elokuvia. Paettuaan 1933 juutalaisen taustansa takia Yhdysvaltoihin hänestä tuli Hollywoodin unelmatehtaan merkittävä ja ennen kaikkea Marlene Dietrichille hittejä kirjoittanut elokuvasäveltäjä.

Hollaenderin laulut perustuvat kabaree-lauluihin; sanoitukset venyvät surrealismista mustaan huumoriin. Hollaender piirtää musiikillaan ja sanoituksillaan tarkkoja, ajattomia ihmiskuvia, jotka naurattavat tunnistettavuudessaan. Laulut kätkevät sisäänsä mielenkiintoisen ihmiskohtalon tai tarkan havainnon elämästä ja sen rajallisuudesta.

Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön tavoite on edistää terveyttä, hyvinvointia ja tasa-arvoa taiteen keinoin. Sen ydintehtävänä on viedä taiteellisesti korkeatasoisia esityksiä paikkoihin, joista ihmiset eivät muuten pääse live-taiteen pariin. Kiertuenäyttämö vie vuodessa 80-100 teatteriesitystä ja työpajaa sosiaalityön ja terveydenhuollon yksiköihin, vankiloihin ja vastaanottokeskuksiin.

”Haluamme huolehtia niiden ihmisten kulttuurisista oikeuksista, jotka elävät enemmän tai vähemmän pysyvästi suljetuissa laitoksissa.  Parhaimmillaan esitysvierailut rakentavat siltoja eri ihmisryhmien välille sekä suovat mahdollisuuden tasa-arvoiseen kohtaamiseen”, kertoo Kiertuenäyttämön taiteellinen suunnittelija Jussi Lehtonen.

Unelmia tuhlaa -kantaesitys Lapinlahden Lähteellä 25.10.2018 klo 18.00.

Esitys on tilattavissa vierailulle terveydenhuollon ja sosiaalitoimen yksiköihin.

NÄYTTELIJÄ Nora Raikamo
PIANISTI Tuomas Kesälä
OHJAAJA Vesa Tapio Valo

Järjestäjänä Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry yhdessä Mielenterveysyhdistys HELMIn kanssa.

Lue lisää: www.kiertuenayttamo.fi

Lisätiedot:
Jussi Lehtonen, Kiertuenäyttämön taiteellinen suunnittelija jussi.lehtonen@kansallisteatteri.fi, p. 050 441 7611
Viestintäpäällikkö Linda Lopperi linda.lopperi@kansallisteatteri.fi, p. 050 540 5062

Valokuvat: