Kiertue-esitys Vieraskirja pureutuu yksinäisyyden kokemuksiin

Tanssiteatteri Sivuun Ensemblen ja Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön tuottama teos kantaesitetään Lapinlahden sairaalan auditoriossa 21. lokakuuta. Esitys on syntynyt yksinäisyyttä kokevien ihmisten tarinoiden pohjalta.

Vieraskirja on tanssin ja teatterin rajamaastossa kulkeva kiertueteos ihmisen ainutlaatuisuudesta ja siitä, kun ei ole toista kokemuksia jakamassa. Itseltään kadonnut nuori mies, kosketusta kaipaava aikuinen nainen ja hänen leskiäitinsä etsivät suhdetta itseensä ja ympäristöönsä.

Vieraskirja lähestyy aihettaan Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piirin työpajajaksosta nousseiden teemojen kautta: kaipaus, häpeä, haaveet, suru, syyllisyys ja kohtaamattomuus.

Jarmo Saaren musiikin saattelema esitys pohtii, kuinka kauniita ja kipeitä asioita kohtaaminen ja merkityksen löytyminen ovat.

Sivuun Ensemblen edellinen teos Vain rakkaudesta innoitti työryhmän jatkamaan yksinäisyyden teeman käsittelyä työpaja- ja kiertuetoiminnan kautta. ”Alkuvuoden työpajakeskusteluissa nousi esille erityisesti se, miten paljon yksinäiset tuntevat häpeää yksinäisyydestään. Monet kokivat elämän hyvien hetkien valuvan hukkaan, kun ei ole ketään niitä jakamassa”, teoksen ohjaaja-koreografi Ninni Perko kuvailee teoksen lähtökohtia.

Suomen Punaisen Ristin ystävätoiminnan kentällä on tehty vapaaehtoisvoimin töitä jo yli 50 vuotta yksinäisyyden kokemuksen lievittämiseksi. ”Yksinäisyys on monitasoinen ja monimerkityksellinen ilmiö, joka koskettaa kaikkia ̶  tavalla tai toisella.  On tärkeää, että yksinäisyydestä uskalletaan puhua. Näkyvää, tunnistettua ja tunnustettua on helpompi käsitellä”, Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piirin ryhmätoiminnan kehittäjä Henna-Liisa Palojärvi pohtii puolestaan esityksen tematiikkaa.

Vieraskirja on osa Yksinäisyys-projektia, joka on Tanssiteatteri Sivuun Ensemblen, Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön ja SPR:n Helsingin ja Uudenmaan piirin yhteinen hanke. Projekti alkoi keväällä 2014 työpajajaksolla, johon osallistui SPR:n vapaaehtoisia. Vieraskirja lähtee ensi-illan jälkeen valtakunnalliselle esityskiertueelle, joka on toteutettu yhteistyössä Vanhustyön keskusliiton Ystäväpiiri-toiminnan kanssa.

Esitys on tilattavissa terveydenhuollon ja sosiaalityön yksiköihin.

Työryhmä

ESIINTYJÄT Leena Gustavson, Kati Kallio ja Mikko Niemistö
KOREOGRAFIA, OHJAUS Ninni Perko
MUSIIKKI JA ÄÄNISUUNNITTELU Jarmo Saari
VISUALISOINTI Hanna Sakara ja Heini Maaranen
TEKSTIT Nina Saikkonen ja työryhmä, Christina Rossetti
VALOKUVAT Hanna Sakara

Kantaesitys Lapinlahden sairaalassa 21.10.2014 kello 19.00.

Muut näytännöt nähdään 22. ja 23.10. kello 19. Liput näihin kahteen varataan Kansallisteatterin lippumyymälästä p. 010 733 1331 tai verkkokaupasta lippu.fi. Nämä näytännöt järjestetään yhteistyössä Lapinlahden lähteen ja Mielenterveysyhdistys Helmi ry:n kanssa.

Kansallisteatterin Kiertuenäyttämö: tuottaja Roosa Vaverka roosa.vaverka@kansallisteatteri.fi
tai p. 050 373 1925
Suomen Punainen Risti: Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piirin ryhmätoiminnan kehittäjä Henna-Liisa Palojärvi henna-liisa.palojarvi@redcross.fi

Esityssivulle