Kiitos näytäntökaudesta ja tervetuloa Kansallisteatterin syyskauden avajaisiin!

Kansallisteatterin syksyn ohjelmistossa korostuvat laadukas kotimainen draama ja komedia.

Suurella näyttämöllä nähdään kaksi kantaesitystä, Juha Jokelan Sumu ja Seppo Parkkisen Canth. Sumu kertoo pienen maan ja sen kansalaisten eettisestä akrobatiasta suuren naapurin varjossa. Canth on tuoreella tavalla aihettaan lähestyvä draama kirjailija Minna Canthista, radikaalista näkijästä ja tekijästä, jonka ympärillä parveilevat kiihkeän aikakauden merkkihenkilöt ja aatteet. Esityksen ohjaa Kaisa Korhonen.

Pienellä näyttämöllä nähdään kaksi kovaa kotimaista romaanidramatisointia. Kun Tuomas Kyrön luoma suomalaisjäärä kohtaa Vesa Vierikon näyttelijäntaituruuden on lopputuloksena draamakomedia Ilosia aikoja, Mielensäpahoittaja. Aleksis Meaney ohjaa ja dramatisoi Miika Nousiaisen syksyllä ilmestyvästä romaaniuutuudesta komedian Juurihoito, joka kertoo juurista ja juurettomuudesta globaalin maailman muutosvoimien alla.

Willensaunassa luvassa on kolme uutuutta. Kristian Smeds tuo näyttämölle kansainvälisten huippunäyttelijöiden tähdittämän esityksen just filming. William Shakespearen kuolematon kuningasnäytelmä Rikhard III nähdään Willensaunassa Jussi Nikkilän ohjaamana. Anna Paavilaisen ja Marja Salon Mitä tuijotat? -projektin pohjalta syntyy Sinuus, mediakriittinen esitys ihanneminän tavoittelusta.

Veera Tyhtilä on kirjoittanut Omapohjaan hienon, sinisävyisen komedian 60 vanhenevan stand up -koomikon elämästä. Esityksen ohjaa Otso Kautto. Omapohjassa nähdään myös aikuisille suunnattu, Iida Vanttajan ja Antti Kasken näkemyksellinen aikuisten nukketeatteriesitys Kohtauspaikkoja kadonneille.

Pääohjelmistomme ohessa Kansallisteatterissa vierailee tuttuun tapaan huipputekijöitä meiltä ja maailmalta. Helsingin juhlaviikkojen Go Down, Moses -vierailuesityksen lisäksi luvassa on muiden muassa lukuisia konsertteja, yhteisöteatteria ja lastenteatteria.

Lämpimästi tervetuloa kuulemaan lisää syyskauden upeasta ohjelmistosta Kansallisteatterin Suurelle näyttämölle tiistaina 9. elokuuta kello 11.00! Tilaisuudessa nähdään kohtauksia syyskauden ensi-illoista ja kuullaan lisää uutuuksista.

Näytäntövuodesta kiittäen ja lämmintä kesää toivottaen,
Kansallisteatterin viestintätiimi

Kerrothan kuvaus- ja haastattelutoiveistasi etukäteen 8.8. mennessä: mia.hyvarinen@kansallisteatteri.fi.