Kirsikka Saaren ja Jenni Toivoniemen Masennuskomedia on inhimillinen kuvaus kilpailuyhteiskunnan kääntöpuolelta

Kansallisteatterin ensi-iltasyksyn huipentaa Kirsikka Saaren ja Jenni Toivoniemen kirjoittama uutuusnäytelmä Masennuskomedia. Mielenterveyskuntoutujien työkeskukseen sijoittuva teos pohjautuu ohjaaja Mari Rantasilan alkuperäisideaan, ja se kantaesitetään Pienellä näyttämöllä 29. marraskuuta.

Suuren metalliyhtiön johtaja Eeva Ahonen (Pirjo Luoma-aho) on työlleen omistautunut viisikymppinen nainen, joka saa työpaikallaan totaalisen hermoromahduksen – ja potkut. Eeva heittää mielialalääkkeet roskikseen, mutta pääsee kuitenkin ylös kotisohvalta vain huomatakseen, ettei kukaan enää halua palkata häntä. Lääkärin kehotuksesta Eeva lähtee vastentahtoisesti tutustumaan mielenterveyskuntoutujien työkeskukseen. Pian Eeva huomaa luotsaavansa huippuunsa hiottua tehostamisprojektia ja perinpohjaista työkulttuurin muutosta.

Masennuskomedia on tiukasti ajassa oleva teatteriesitys työelämästä burnout- ja masennuspotilaiden luvatussa maassa. Inhimillinen komedia kuvaa kilpailuyhteiskunnan muottiin itsensä pakottavan ihmisen rimpuilua, kontrollintarvetta ja itsepetosta hillittömän hauskasti, oivaltavasti ja suurella sydämellä. Ohjaaja Mari Rantasila pohtii ihmisen monimutkaista suhdetta työhön: ”Joillakin työtä ei ole, ja se masentaa. Toisilla sitä on liikaa, ja se musertaa mielen. On hyvä muistaa, että mielenterveyskuntoutujia – myös potentiaalisia sellaisia – on kaikissa ikäryhmissä ja yhteiskuntaluokissa.”

Masennuskomedia käsittelee mielenterveyden ja työssä jaksamisen problematiikkaa komedian kautta. Esityksen valmistusvaiheessa työryhmä vieraili mielenterveyskuntoutujien työkeskuksessa. ”Kuntoutujat itse puhuvat elämästään välillä hyvinkin mustan huumorin sävyttämänä, joten miksei komedia olisi mahdollinen tapa käsitellä aihetta myös draamassa. Mutta toki tarina herättää kaikenlaisia tunteita ja saattaa kirvoittaa kyyneleitäkin naurun lisäksi”, Rantasila kertoo.

Masennuskomedian ovat kirjoittaneet ohjaaja Rantasilan alkuperäisidean pohjalta käsikirjoittaja-ohjaajat Kirsikka Saari ja Jenni Toivoniemi, elokuvatuotantoyhtiö Tuffi Filmsin palkitut tekijät. Saaren käsikirjoittama menestyskomedia Pitääkö mun kaikki hoitaa? oli Oscar-ehdokkaana vuonna 2014.

KANTAESITYS PIENELLÄ NÄYTTÄMÖLLÄ 29.11.2017

ROOLEISSA Arttu Kapulainen, Maria Kuusiluoma, Pirjo Luoma-aho, Antti Pääkkönen, Paula Siimes, Tuomas Uusitalo ja Pietu Wikström (TeaK)

OHJAUS Mari Rantasila
LAVASTUS Katri Rentto
PUKUSUUNNITTELU Ninja Pasanen
VALOSUUNNITTELU Kare Markkola
ÄÄNISUUNNITTELU Johanna Storm
VIDEOSUUNNITTELU Pyry Hyttinen
NAAMIOINNIN SUUNNITTELU Petra Kuntsi
TANSSIN KOREOGRAFIA Jussi Väänänen ja Kaari Martin
DRAMATURGIA Minna Leino

Lisätiedot ja medialiput
Viestintäpäällikkö Linda Lopperi, linda.lopperi@kansallisteatteri.fi p. 050 540 5062

Suomen Kansallisteatteri on vanhin suomenkielinen taiteellinen ammattiteatteri ja suomalaisen teatterin tärkein kohtaamispaikka. Tarjoamme näyttämöt parhaimmille tekijöille. Keskiössä on näyttämötaide, mutta myös Kiertuenäyttämön, Lavaklubin, YTYÄ-yleisötyön sekä uusien tuotantojen lähtökohtina ovat ammattitaito ja halu tehdä merkityksellisiä esityksiä, joista yleisö poistuu tyytyväisenä ja täynnä ajatuksia.