Kjell Westön Kangastus 38 on pysäyttävän ajankohtainen näyttämöteos kohtaloista 1930-luvun Helsingissä

Kjell Westön Kangastus 38 nähdään näyttämösovituksena Kansallisteatterissa. Ohjaaja Mikaela Hasánin ja dramaturgi Michael Baranin tulkinta palkitusta romaanista kantaesitetään Pienellä näyttämöllä perjantaina 8. syyskuuta.

Helsinki, Helsingfors. Sumuinen satamakaupunki maassa, jota kaksikymmentä vuotta aikaisemmin riepotteli repivä ja kaoottinen sisällissota, ja ihmiset tekivät nimettömyyden suojissa asioita, jotka myöhemmin haluttiin unohtaa ja joista mieluiten vaietaan.

Eletään kevättä 1938. Helsingin olympiastadion avataan pian, kansainvälisiä uutisotsikoita hallitsee Kolmannen valtakunnan kasvava uho ja tanssilavoilla soi suosikki-iskelmä Kangastus.

Kahden päähenkilön, varatuomari Claes Thunen ja hänen vastikään palkatun ja oudon vaitonaisen konttoristinsa rouva Wiikin, elämänkohtaloista punoutuu otteessaan pitävä tarina ystävyydestä ja petoksesta, häpeästä, voimattomuudesta ja yksinäisyydestä, järjen ja tunteen sovittamattomasta ristiriidasta sekä mahdollisesta ja mahdottomasta rakkaudesta. Kangastus 38 on myös rakkaudenosoitus tutulle mutta kadonneelle Helsingille, hieno ajankuva, jossa kangastelee pelottavan tunnistettavia näkyjä omasta ajastamme.

Mikaela Hasánin ohjaama ja Michael Baranin dramatisoima esitys perustuu Kjell Westön samannimiseen romaaniin, jolle myönnettiin Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinto vuonna 2014. Hasánin ja Baranin edellinen yhteistyö, Amos Ozin Tarina rakkaudesta ja pimeydestä (2014) sai tunnustusta sekä yleisöltä että arvostelijoilta. Westön uusi romaani Rikinkeltainen taivas ilmestyi Otavalta alkusyksyllä 2017 – myös uutuusteoksen näyttämösovitus tullaan näkemään Kansallisteatterissa.

KANTAESITYS PIENELLÄ NÄYTTÄMÖLLÄ 8.9.2017

ROOLEISSA Noora Dadu, Edith Holmström, Petri Liski, Esa-Matti Long, Cécile Orblin, Antti Pääkkönen, Kristo Salminen ja Timo Tuominen

OHJAUS Mikaela Hasán
SUOMENNOS Liisa Ryömä