Kristian Smedsin Jäniksen vuosi tarjoilee riemukasta kesämökkiteatteria

Report this content

Arto Paasilinnan rakastettu teos Jäniksen vuosi nähdään ensimmäistä kertaa Kansallisteatterissa. Esityksen ohjaa Kristian Smeds, ja ensi-ilta on 16.10. Smedsin Jäniksen vuosi valloittaa Suuren näyttämön yhdistäen virtuoosimaisen ja oivaltavan teatterityön yleisön yhteiseen teatteri-iltaan. Esitys luo energiaa, jossa koko tunneskaala riemusta haikeuteen saa liikkua ja hengittää. Vatasen roolissa nähdään Tommi Korpela ja Jäniksenä Marja Salo. Muita rooleja näyttelevät Heikki Pitkänen, Sari Puumalainen ja Juha Varis.

Kuva: Stefan Bremer

Hassuttelua ja haikeutta – mukana myös meditaatiohetki

Arto Paasilinnan romaani Jäniksen vuosi ilmestyi Weilin & Göösin kustantamana vuonna 1975. Ensi vuonna viisikymppisiään viettävästä romaanista on otettu lukuisia painoksia eri kustantajien julkaisemina, ja se on käännetty kolmellekymmenelle kielelle. Moni muistaa myös Risto Jarvan ohjaaman Jäniksen vuosi -elokuvan, jonka julistekuvassa näyttelijä Antti Litja pitelee jänistä hellästi sylissään.

Nyt Jäniksen vuosi valloittaa ensimmäistä kertaa Kansallisteatterin ja saa ensi-iltansa Suurella näyttämöllä 16.10. Jäniksen vuoden tarina on tuttu. Keski-ikäisellä Kaarlo Antero Vatasella on kaikki: hyväpalkkainen työ, vaimo ja auto. Mutta jostain syystä tyytyväisyys elämään on nolla. Läheltä piti -tilanteen saattelemana Vatanen muuttaa metsään pieni jänis seuranaan ja viskaa aiemman elämänsä roskakoppaan. Alkaa seikkailu, joka vie Vatasen ja Jäniksen turuille ja toreille, takametsiin ja sivupoluille. Samalla Vatanen pistää elämänarvonsa vaakakuppiin, ja vaakakupin kallistuskulma on selvä.

Kristian Smedsin ohjaama näyttämöteos on hassutteleva, vilpitön ja haikea aikuisten satu. Ensi-hetkestä loppumetreille se kutsuu yleisön heittäytymään yhteiseen teatteri-iltaan ja unohtamaan sen, miten ryppyotsaisen aikuisten oikeesti kuuluisi olla ja elää. Esityksen energia pitää otteessaan, vaikka taajuus välillä vaihtuu. Ärräpäitä kuuluu, ja Jänis rellestää menemään, mutta mukaan mahtuu myös meditatiivisen rauhoittavia hetkiä.

Smedsin Jäniksen vuosi on riemukasta kesämökkiteatteria ja täynnä oivalluksia, jotka saavat katsojan nauramaan. Toisaalta myös pohtimaan omia elämänvalintojaan – toteutanko itseäni vai muita?

Jäniksen vuoden keskeinen viesti on se, että omia arvoja vastaan eläminen ei tee hyvää yhdellekään ihmiselle. Vaatii pokkaa ja rohkeutta päästää irti ulkoa tulevista vaatimuksista, mutta sitä kohti kannattaa suunnata”, ohjaaja Kristian Smeds sanoo.

Vahvalle näyttelijäntyölle rakentuvassa esityksessä nähdään Tommi Korpela Vatasen roolissa, Jäniksenä Marja Salo sekä muissa rooleissa Heikki Pitkänen, Sari Puumalainen ja Juha Varis.

Ensi-ilta Suurella näyttämöllä 16.10.2024

Työryhmä

Rooleissa Tommi Korpela, Heikki Pitkänen, Sari Puumalainen, Marja Salo ja Juha Varis

Näytelmän esitysoikeuksia valvoo Nordic Drama Corner Oy.

Lisätiedot:

Pääjohtaja Mika Myllyaho
Sähköpostiosoite mika.myllyaho@kansallisteatteri.fi
Puhelinnumero 044 593 8130

Haastattelupyynnöt:

Viestintäpäällikkö Karoliina Masalin
Sähköpostiosoite karoliina.masalin@kansallisteatteri.fi
Puhelinnumero 040 833 7382

Suomen Kansallisteatteri on vuonna 1872 perustettu vanhin suomenkielinen ammattiteatteri. Kansallisteatteri on taiteellinen teatteri, jonka ohjelmistossa nähdään uutta kotimaista draamaa, kiinnostavia ulkomaisia näytelmiä ja parhaita klassikoita. Taiteellisuus, yhdenvertaisuus ja keskustelevuus ovat ydinarvomme, ja tavoitteemme on olla vastuullisen toiminnan edelläkävijä esittävän taiteen tekijöiden joukossa.