Marja Salon ja Hanna-Kaisa Tiaisen Hehtaari kertoo ekokatastrofiin liittyvistä tunteista

Marja Salon, Hanna-Kaisa Tiaisen ja työryhmän Hehtaari on syntynyt tarpeesta ymmärtää ja käsitellä käynnissä olevaa ekokatastrofia. Esitys on yritys antaa elintilaa tunteille, joita aiheesta herää. Kuinka tehdä näkyväksi ja tuntuvaksi täydellinen riippuvaisuutemme muista eliöistä? Miten valmistella lapsia ja itseämme elämään, jota on vaikeaa kuvitella?  Kantaesitys on Kansallisteatterin Omapohjassa syyskuun 4. päivä.

Hehtaari on paikka, jossa ei ole mitään ihmeellistä. Tällainen paikka löytyy hyvin monen talon tai mökin takaa, vierestä, edestä tai alta. Tällaisia paikkoja on Suomessa tuhansia.

Hehtaarilla liikutaan ekokatastrofin tunneilmastossa väsyneinä vanhempina, tulipäähippiäisinä ja parhaansa yrittävinä ystävinä. Miten sopeutua loppumattomiin sateisiin, kotikolojen katoamiseen, nuudelien loppumiseen, käpysateesta nousevaan riemuun?

Hehtaari on paikka, jossa ei ole mitään ihmeellistä. Täältä voi silti löytää aarnihiippasammalta, jotain jäkälää, ehkä rupijäkälää, talitiaisen, sumutuspulloja, noin 40-vuotiaan haavan, joka kasvaa hieman vinoon. Tämä on kynitty, myllätty ja ojitettu. Mutta täällä minä elän. Tämä paikka on minulle hyvin rakas.

Marja Salo ja Hanna-Kaisa Tiainen ovat kirjoittaneet teosta yhdessä prosessiluonteisesti ja kauan. Esityksen teemoiksi ovat nousseet metsä, ilmastonmuutos, ekokatastrofi, ystävyys ja vanhemmuus sekä kysymys siitä, kuinka selviytyä ja sopeutua tällä kuumenevalla planeetalla.

Hehtaari on meidän yrityksemme kuvata näyttämötaiteen keinoin ’mahdottomia’ aiheita, eli ilmastonmuutosta ja ekokatastrofia. Näyttämötaiteen ytimessä on lähes aina ihminen ja ihmisten väliset suhteen, ekokatastrofissa taasen suhteemme ei-inhimilliseen: miten lajimme on täysin riippuvainen maapallomme muista eliöistä ja ei-elollisesta luonnosta. Halusimme kiinnittää nämä aiheet johonkin tiettyyn paikkaan, ja täksi paikaksi valikoitui hehtaari suomalaista metsää”, työpari kuvailee. Esityksen kuvaaman hehtaarin todellinen esikuva sijaitsee Nopalassa, Virolahdella.

Hehtaari pyrkii olemaan ekologisesti kestävä alusta loppuun.

Jos haluat suojella palan hehtaaria, voit tehdä sen esimerkiksi Ilmastometsän verkkosivuilla: https://luonnonperintosaatio.fi/

Seuraa Hehtaarin valmistumista työryhmän Instagram-tilillä #hehtaari @h_e_h_t_a_a_r_i.

Kantaesitys Omapohjassa 4.9.2021

Työryhmä

Esiintyjät Marja Salo ja Hanna-Kaisa Tiainen

Ohjaus Marja Salo ja Hanna-Kaisa Tiainen Visualisointi Auli Turtiainen Valosuunnittelu Ilmari Pesonen (TeaK) Äänisuunnittelu Elle-Maari Kokkonen (TeaK)

Lisätiedot, medialippupyynnöt ja haastattelutoiveet

Viestintäpäällikkö Mia Hyvärinen
Sähköpostiosoite mia.hyvarinen@kansallisteatteri.fi
Puhelinnumero 050 540 5062

Hehtaarin ensi-iltaan on hyvin rajoitettu määrä mediapaikkoja. Medialippuja voit varata myös muihin näytäntöihin; esityskalenterin näet täältä: https://kansallisteatteri.fi/esitys/hehtaari/

Tästä linkistä pääset katsomaan ja lataamaan esityksen kuvia Flickr-palvelusta.