Mittava vankilaprojekti huipentuu Kansallisteatterin ja Kiasma-teatterin Vapauden kauhuun

Report this content

Dokumentaarinen Vapauden kauhu -esitys tekee näkyväksi vankilasta vapautuvien henkilöiden tilanteita ja pohtii, miksi vankilasta on tässä yhteiskunnassa niin vaikea vapautua. Laajamittaisen kenttätyön tuloksena syntyvän kantaesityksen ohjaa Kiasma-teatteriin Jussi Lehtonen.

Teatteria, musiikkia ja elävää kuvaa yhdistelevässä episodimaisessa Vapauden kauhussa liikutaan paitsi vankeuden ja vapauden, myös toden ja fiktion sekä instituutioiden ja kansalaistoiminnan välisillä rajapinnoilla. Se perustuu ajatukseen teatterista kohtaamispaikkana, johon erilaisista lähtökohdista tulevat ihmiset kokoontuvat.

Vapauden kauhu -esityksessä nähdään ammattilaisten lisäksi myös vankilataustaisia henkilöitä. Projekti on synnyttänyt Helsinkiin uuden teatteriryhmän, vankilasta vapautuvien Porttiteatterin, jonka näyttelijät ovat mukana esityksessä.

”Teatterin tekeminen voi tarjota vankilassa olleelle tapoja etsiä uutta identiteettiä, johon päihteet ja rikollisuus eivät kuulu. Taiteen ammattilaisille kohtaamiset voivat puolestaan antaa uusia näkökulmia taiteelliseen työhön. Haluamme taiteen keinoin antaa äänen niiden ihmisten tarinoille, jotka muutoin eivät tulisi kuulluiksi”, Vapauden kauhu -projektin suunnittelija ja esityksen ohjaaja Jussi Lehtonen kiteyttää.

Esityksen käsikirjoitus on syntynyt Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön, Kiasma-teatterin ja Porttiteatterin yhteisessä dokumentaarisessa taideprojektissa kerätyn materiaalin pohjalta. Vuosina 2014–2015 projektin taiteilijat jalkautuivat neljään vankilasta vapautuvien tai vapautuneiden yhteisöön. He tutkivat niiden jäsenten kanssa, miten taiteen kautta voi työstää pelkoja, joita vapautuvien vankien yhteiskuntaan integroituminen herättää – sekä vangeissa että siviileissä.

Kantaesitys nähdään 13. marraskuuta kello 18. Kaikki esitykset ovat Kiasma-teatterissa.

TYÖRYHMÄ

ESIINTYJÄT Jani Karvinen, Saana Keiski, Tuija Minkkinen, Ilja Peltonen, Taisto Reimaluoto, Sanna Salmenkallio, Antti Tammentie, Josefina Turunen, Petri Valkoma, Pia Vallenius, Annika Valtonen, Jari Valtonen, Mikko Vuorio ja Kari Wiippola

VIDEOILLA ESIINTYVÄT HENKILÖT Toni Heikkilä, Eikka Lehtosaari, Eero Nurmi, Raineri Nyman ja Tero Salo

OHJAUS JA PROJEKTIN SUUNNITTELU Jussi Lehtonen

Suoja-Pirtti ry
Suomen Mielenterveysseura
Taiteen sulattamo

Porttiteatteri toimii KRIS-Etelä-Suomi ry:n alaisuudessa.