Näytelmäkirjailija Veera Tyhtilän Kansallisteatteri-debyytti on harvinaislaatuinen komedia 60

Laulujen ja livemusiikin säestämän teoksen keskiöön nousee ainutlaatuisella tavalla kuusikymppinen nainen, joka luovii työmarkkinoiden, itsensä uudelleenmäärittelemisen ja parisuhteen ristipaineissa. Pääroolissa stand up -koomikko Tuutina nähdään merkittävän uran tehnyt Terhi Panula, jonka kanssa näyttämön valloittavat upeat näyttelijät Juhani Laitala ja Petri Liski sekä muusikko Antti Paranko. Kantaesityksen ohjaa Omapohjaan 7. syyskuuta Otso Kautto.

Veera Tyhtilän Kansallisteatterille kirjoittamassa uutuudessa stand up -koomikko Tuuti seisoo viimeisen mahdollisuuden partaalla. Ura on pahassa laskusuhdanteessa, mies Tarmo elelee omissa maailmoissaan ja työnantaja Henri haluaisi palkata komediaklubilleen nuoremman esiintyjän.

Pienestä tragediasta kuoriutuu esiin suomalaisittain harvinaislaatuinen, sinisävyinen komedia elämän syrjästä, parrasvaloista ja naurujen kalliista lunnaista. Onko mitään pahempaa kuin unohdetuksi tuleminen?

Esitys irrottelee realismin rajoilla: unelmat ja todellisuus sekoittuvat hurmaavalla tavalla.

Veera Tyhtilä on helsinkiläinen näytelmäkirjailija ja elokuvakäsikirjoittaja. Hänen näyttämöteoksiinsa kuuluvat muiden muassa musikaalit Teuvo – Leevi and the Leavings (2006) ja Luoteisväylä (2011), draamat Deadline (2009) ja Nimeni on Reino (2007) sekä Voodooluu (tulossa 2018). Elokuvakankailla Tyhtilältä on nähty muiden muassa elokuvat Taivas hartioilla (Long Way Down, 2009) ja The Crow Lake (Varnu Ezeras, 2008). Tällä hetkellä tekeillä on elokuvadramatisointi Sofi Oksasen romaanista Baby Jane. Tyhtilä on toiminut teatteri- ja elokuva-aloilla laajasti monenlaisissa töissä, kuten valosuunnittelijana, ohjaajana, kolumnistina, draamakirjoittamisen opettajana ja dramaturgina.

ROOLEISSA Juhani Laitala, Petri Liski ja Terhi Panula
MUUSIKKO Antti Paranko

OHJAUS Otso Kautto
LAVASTUS Camilla Nenonen
PUKUSUUNNITTELU Saija Siekkinen
MUSIIKKI Antti Paranko
VALOSUUNNITTELU Harri Kejonen
ÄÄNISUUNNITTELU Esko Mattila
NAAMIOINNIN SUUNNITTELU Tuire Kerälä
DRAMATURGI Eva Buchwald

Kantaesitys Omapohjassa 7. syyskuuta.

Lisätiedot ja lehdistöliput
Mia Hyvärinen mia.hyvarinen@kansallisteatteri.fi p. 050 540 50 62