Näyttelijä Pekka Heikkisen kokemuksiin pohjautuva Sekunti tunnissa on kuvaus onnettomuuden aiheuttamasta tajunnan välitilasta

Heikki Huttu-Hiltusen kirjoittama ja ohjaama Sekunti tunnissa huipentaa monologitrilogian, joka pohjautuu liikenneonnettomuudessa halvaantuneen Pekka Heikkisen kokemuksiin. Heikkisen rinnalle näyttämölle nousee ainutlaatuinen tanssi- ja musiikkiensemble. Teoksen kantaesitys nähdään Kansallisteatterin Lavaklubilla 5. syyskuuta.

Liikenneonnettomuudessa halvaantunut näyttelijä Pekka Heikkinen palasi lavoille viidentoista vuoden poissaolon jälkeen, pyörätuolissa. Näillä mennään (2013) oli trilogian ensimmäinen osa, joka osoittautui menestykseksi niin yleisön kuin kritiikin suhteen. Lause (2015) jatkoi samasta aiheesta pureutuen onnettomuuden aiheuttamaan puhekyvyn menettämiseen.

Trilogian päättävä kolmas osa Sekunti tunnissa vie teeman päätökseensä, kuoleman ja elämän rajamaille. Ajantaju muuttuu ‒ ja muutetaan; sekunti kestää tunnin. Heikkisen kokemuksiin pohjautuva esitys sanallistaa, visualisoi, kehollistaa ja säveltää tämän poikkeuksellisen tajunnantilan vaikuttavaksi näyttämöteokseksi. Tällä kertaa Heikkisen karismaattinen näyttelijäntaide yhdistää voimansa suomalaisen tanssin ja musiikin omaleimaisten huipputekijöiden kanssa, kun Lavaklubin näyttämöllä nähdään myös Kaari Martin, Hepa Halme, Pekko Käppi ja Faarao Pirttikangas.

Trilogian kahta ensimmäistä osaa on esitetty yhteensä yli sata kertaa, lähes jokaisessa kotimaisessa teatterissa sekä konserttisaleissa, auditorioissa, kuntoutuslaitoksissa ja asiantuntijaseminaareissa ympäri Suomen. Näillä mennään -monologi on kiertänyt myös muualla Euroopassa.

NÄYTTELIJÄ Pekka Heikkinen
TANSSIJA Kaari Martin
MUUSIKOT Hepa Halme, Pekko Käppi ja Faarao Pirttikangas
OHJAUS Heikki Huttu-Hiltunen
MUSIIKKI Faarao Pirttikangas ja Hepa Halme

KUTSU

Toivotamme median edustajat lämpimästi tervetulleeksi Sekunti tunnissa -teoksen kantaesitykseen Kansallisteatterin Lavaklubille keskiviikkona 5. syyskuuta klo 19!

Kutsu on yhdelle, paikkoja on rajoitetusti. Ilmoittautumiset 4.9. mennessä sähköpostitse: linda.lopperi@kansallisteatteri.fi.

Pääjohtaja Mika Myllyaho mika.myllyaho@kansallisteatteri.fi
Viestintäpäällikkö Linda Lopperi linda.lopperi@kansallisteatteri.fi, p. 050 540 5062

Suomen Kansallisteatteri
Läntinen Teatterikuja 1