Nuorten Kansallisteatteri Kantin ensimmäinen produktio Otteita valloittaa upouuden esitystilan The Train Factoryssa – Vallilan Konepajassa

Report this content

Kansallisteatterin nuorten osaston Otteita kantaesitetään Bruce Oreckin yhtiön omistamalla VR:n entisellä makasiinialueella Pasilassa. Esitystilasta rakentuu yksi Kansallisteatterin peruskorjauksen aikaisista väistötiloista. Peruskorjauksen on määrä alkaa keväällä 2020.

”Olemme iloisia siitä, että nuorten teatteriosaston ensimmäinen teos kantaesitetään uudessa, upeassa esitystilassa”, Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho kiittää. Uutta kulttuurikeskittymää johtava Bruce Oreck on myös erittäin tyytyväinen Kansallisteatterin mukanaoloon. "The Train Factorylle on suuri kunnia ja ilon asia, että Kansallisteatteri on ryhtynyt osaksi tavoitettamme olla suomalaisen kulttuurin ja luovuuden keskusta", Oreck kommentoi.

Kantti on Kansallisteatterin yhteyteen perustettu nuorten teatteriosasto, jonka tavoitteena on tarjota laadukasta, uutta luovaa ja elämyksellistä nuortenteatteria yläkouluikäisistä ylöspäin. Kantti tarjoaa nuorille sekä ammattinäyttelijöiden tekemää teatteria että nuorilta nuorille tehtyjä esityksiä. Kantin taiteellisena vastaavana ja vetäjänä toimii vuosina 2019−2021 teatteriohjaaja Satu Linnapuomi.

Camilla Rantasen kirjoittama Otteita on tapoja tarttua kiinni ja pitää kiinni jostakin, se on poimintoja Z-sukupolvelta: tapoja olla olemassa ja tulla näkyväksi tässä maailmassa. Esitys nostaa esiin nuorten kokemuksia kriiseistä ja niistä selviämisestä, yksinäisyydestä sekä suhteesta kehoon ja ympäristöön.

Otteita kutsuu nuoret katsojat mukaan immersiiviseen eli upottavaan, kokemukselliseen esitykseen, jossa katsojalla on valta tehdä valintoja. Olen todella innoissani siitä, että esityksemme saa vallata nämä hienot ja inspiroivat tilat ensimmäisenä tänä syksynä! Uskon, että katsojat löytävät esityksestä paljon samastumispintaa ja vertaiskokemuksia ja toisaalta ihan uudenlaisen teatterielämyksen”, ohjaaja Satu Linnapuomi kuvailee uutuusteoksen ydinajatusta. Otteita-kantaesitys nähdään The Train Factoryssa Vallilan Konepajassa 21. marraskuuta 2019.

pääjohtaja Mika Myllyaho mika.myllyaho@kansallisteatteri.fi p. 044 593 8130

The Train Factory (liitteenä)
Otteita https://www.flickr.com/photos/Kansallisteatteri/sets/72157710127848167/

Suomen Kansallisteatteri