Paavo Westerbergin Tšehov-tulkinta Kolme sisarta on puhutteleva näyttämöteos sisäisen totuuden etsinnästä

Suurella näyttämöllä nähtävä moderni klassikko Kolme sisarta tuo Kansallisteatteriin sukupolvensa valovoimaisimpia näyttelijöitä. Paavo Westerbergin sovittama ja ohjaama näyttämöteos saa ensi-iltansa 21. marraskuuta.

Anton Tšehovin Kolme sisarta (1900) on draama loputtomasta onnen ja merkityksen etsinnästä, arkisesta työstä ja haaveelliseen odotukseen haaskatusta elämästä sekä ihmisten kyvyttömyydestä tehdä ratkaisevia valintoja. Kolme sisarta lukeutuu draamakirjallisuuden suurimpien teosten joukkoon. Sen teemat – rakkaus, työ ja tulevaisuus – peilautuvat ihmiskunnan nykyhetkeen rohkeasti, ajattomasti ja modernisti. Sen henkilöhahmojen kautta ihminen tulee näkyväksi mestarillisen kokonaisvaltaisesti ja hienovireisesti, säälimättömästi mutta sydämellisesti ‒ tavalla, joka koskettaa jokaisen syvimpiä tuntoja.

”Tšehovin näytelmien päähenkilöt usein kuuluvat niihin etuoikeutettuihin, jotka eivät edes täysin ymmärrä asemaansa ennen kuin se tulee kyseenalaistetuksi jonkin ulkoisen kriisin kautta. Se on vastaansanomaton kuva nykyihmisestä, joka on saanut elää kuplassaan niin kauan häiritsemättä”, kirjoittaa ohjaaja Paavo Westerberg, jonka edellinen Tšehov-näyttämötulkinta Vanja-eno (ensi-ilta 2014) oli suuri yleisö- ja arvostelumenestys.

Westerbergin ohjaama esitys tuo Suurelle näyttämölle ensiluokkaisen näyttelijäensemblen. Tuore sovitus tuo Tšehovin kielen lähemmäs nyky-yleisöä, mutta säilyttää draaman runollisuuden ja ajattoman ilmaisuvoiman.

ENSI-ILTA SUURELLA NÄYTTÄMÖLLÄ 21.11.2018

ROOLEISSA Elena Leeve, Samuli Niittymäki, Terhi Panula, Emmi Parviainen, Eero Ritala, Esko Salminen, Marja Salo, Tuomas Tulikorpi, Anna-Maija Tuokko, Olavi Uusivirta ja Jussi Vatanen

OHJAUS JA SOVITUS Paavo Westerberg
LAVASTUS Markus Tsokkinen