Pasi Lampelan uutuus Sammakkokuningas on draamakomedia menestyksen hinnasta, siskoudesta ja veljeydestä

Ketterän dialogin siivittämän draaman rooleissa nähdään häikäisevä näyttelijätrio Sari Puumalainen, Heikki ja Mikko Nousiainen sekä tanssijana Mikko Orpana. Sammakkokuningas kantaesitetään Kansallisteatterin Willensaunassa 13. helmikuuta.

Maailman kovimmassa jääkiekkoliigassa NHL:ssä menestynyt Jarkko Rautala tulee kesäksi isänsä mökille Saimaan rannalle. Nousujohteinen ura on vaarassa kariutua. Rautala ei uskalla astua kaukaloon; hän on kadottanut otteensa lajiin, jossa hän on aiemmin ollut suvereeni tekijämies. Mitä on tapahtunut?

Suoraviivaisen isänsä Martin ja elämänsä syrjäteillä harhailevan siskopuolensa Essin kanssa Jarkko joutuu ammattilaiskiekkoiluakin kovempaan koettelemukseen: kohtaamaan itsensä ja läheistensä odotukset. Edessä on hänen tähänastisen elämänsä vaikein ottelu, jonka säännöt muuttuvat pelin edetessä. Voiko tästä turnauksesta selviytyä kukaan voittajana?

Ohjaaja-kirjailija Pasi Lampela tunnetaan vahvojen ihmissuhdedraamojen tekijänä. Uutuusteoksessa sukelletaan syvälle ihmisen sielunmaisemaan. ”Sammakkokuningas on teos oikeista ihmisistä ja oikeista inhimillisistä ongelmista. Haaveenamme on koskettaa, naurattaa ja antaa ajattelemisen aihetta. Teema tuntuu tärkeältä ja tunnistettavalta. Emme piileskele ulkoisten keinojen takana vaan keskitymme oleelliseen, erityisesti taidokkaaseen näyttelijäntyöhön. Olen hyvin iloinen saadessani työskennellä tämän unelmaensemblen kanssa”, Lampela kuvailee.

Kantaesitys Willensaunassa 13.2.2019

Rooleissa Heikki Nousiainen, Mikko Nousiainen ja Sari Puumalainen
Tanssija Mikko Orpana

Ohjaus Pasi Lampela
Lavastus ja pukusuunnittelu Markus Tsokkinen
Valosuunnittelu Max Wikström
Äänisuunnittelu Olli Valkola
Naamioinnin suunnittelu Krista Karppinen

Sammakkokuningas-teemakeskustelu
Lavaklubilla tiistaina 12.helmikuuta kello 17-18
PsT, urheilupsykologi (sert) Satu Kaski keskustelee teoksen teemoista näytelmän kirjoittajan ja ohjaajan Pasi Lampelan kanssa. Keskustelun vetäjänä toimii Iida Simes.

Katso Pasi Lampelan ohjaajavideo täältä

Esityskuvat

Lisätiedot, lehdistöliput ja haastattelupyynnöt
viestintäpäällikkö Mia Hyvärinen mia.hyvarinen@kansallisteatteri.fi p. 050 540 50 62