Rakastettu näyttelijä Kyllikki Forssell on kuollut

Kyllikki Forssell kuoli kotonaan vaikean sairauden uuvuttamana maanantaina 7. lokakuuta. Suru-uutisen Kansallisteatterille vahvistivat Forssellin omaiset.

Teatterineuvos Kyllikki Forssell on kuollut. Forssell oli kuollessaan 94-vuotias. Kyllikki Forssell työskenteli Kansallisteatterissa kiinnitettynä näyttelijänä vuodesta 1948 vuoteen 1992. Hänen viimeinen roolinsa Kansallisteatterissa nähtiin vuonna 2005 Pirkko Saision näytelmässä Virhe.

Kyllikki Forssellin mittava ura näyttämöllä kesti yli 60 vuotta, ja siihen mahtui teatterin lisäksi suuria elokuvarooleja. Forssellin unohtumattomia rooleja nähtiin muiden muassa Kansallisteatterin esityksissä Romuauton Lady, Katariina Suuri, Vaarallisia suhteita, Donna ja Kuolemantanssi sekä Helsingin Kaupunginteatterin Kvartetissa.

Kyllikki Forssellille myönnettiin Pro Finlandia -mitali vuonna 1976 ja teatterineuvoksen arvonimi vuonna 1989. Hän sai Ida Aalberg -säätiön näyttelijäpalkinnon vuonna 1991.

Forssellin yhdessä Raila Kinnusen kanssa kirjoittama omaelämäkerta Suurella näyttämöllä ilmestyi vuonna 2007.

”Olemme hyvin surullisia Kyllikki Forssellin poismenon johdosta ja otamme osaa omaisten syvään suruun”, Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho kommentoi.

Kansallisteatteri järjestää suruliputuksen tiistaina 8. lokakuuta.

pääjohtaja Mika Myllyaho mika.myllyaho@kansallisteatteri.fi p. 044 593 8130

Suomen Kansallisteatteri