Ruska Ensemblen Arktinen Odysseia kutsuu arktisiin iltamiin

Report this content

Kansallisteatterin Willensaunassa saa 9. maaliskuuta maailman kantaesityksensä ainutlaatuiseen kansainväliseen yhteistyöhön perustuva Arktinen Odysseia. Se on pohjoisista alkuperäiskansoista peräisin olevien esiintyvien taiteilijoiden yhdessä koostama, henkilökohtaisiin tarinoihin perustuva dokumentaarinen kudelma. Ytimessä on kysymys identiteetistä: keitä me pohjoisten kansojen ihmiset oikeastaan olemme?

Näyttämöllä kohtaavat kolme arktisten alkuperäiskansojen taiteilijaa. Grönlannin kansallisteatterista saapuva Connie Kristoffersen on nuori näyttelijä ja grönlantilaisen maskitanssin taitaja. Vuoden saamelaiseksi valittu Niillas Holmberg on poliittisesti aktiivinen monialainen taiteilija ja nuoren saamelaissukupolven äänitorvi. Anra Naw on Siperian koilliskolkasta, Tšukotkasta kotoisin oleva tarinankertoja ja taiteilija, joka on omistautunut tšuktšikulttuurin ylläpitämiseen. Neljäntenä näyttämöllä nähdään arvostettu etnomuusikko ja säveltäjä Tuomas Rounakari.

”Lähtökohtanamme on ollut se hiljainen tieto, joka on lähtöisin esiintyjistä itsestään. He jakavat yleisön kanssa henkilökohtaisia, myyttisiä ja poliittisia puheenvuoroja, dokumentaarista materiaalia, liikettä ja musiikkia. Näin saamme kuuluville näkökulmia arktisesta alueesta, jotka eivät muutoin tulisi välttämättä missään kuulluiksi. Koko teoksen punaisena lankana on kysymys ihmisen identiteetistä osana jotain suurempaa”, ohjaaja Jarkko Lahti kuvailee.

Ruska Ensemble on ekologista teatteria tekevä vapaan kentän ensemble, jolta Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho on tilannut arktisia aiheita käsittelevän trilogian. Arktinen Odysseia on trilogian toinen osa. Edellinen osa oli yleisön ja kriitikoiden kiittämä Áillohaš – auringon poika. Arktinen Odysseia on toteutettu yhteistyössä Grönlannin kansallisteatteri Nunatta Isiginnaartitsisarfia’n, Suomen Kansallisteatterin sekä Ruska Ensemblen kanssa.

Esiintyjinä nähdään Niillas Holmberg, Connie Kristoffersen (Grönlannin kansallisteatteri), Anra Naw ja Tuomas Rounakari (muusikko).

OHJAUS Jarkko Lahti
ESITYSDRAMATURGIA Ari-Pekka Lahti
LAVASTUS Katri Rentto
PUKUSUUNNITTELU Auli Turtiainen
VALOSUUNNITTELU Nadja Räikkä
ÄÄNISUUNNITTELU JA MUSIIKKI Tuomas Rounakari
KOREOGRAFIA Samuli Nordberg
VIDEOSUUNNITTELU J-P Passi
OHJAAJAN ASSISTENTTI Topi Marin
TUOTANTO Linda Lopperi / Ruska Ensemble, Suomen Kansallisteatteri sekä Nunatta Isiginnaartitsisarfia – Grönlannin Kansallisteatteri

MAAILMAN KANTAESITYS WILLENSAUNASSA 9.3.2017. RAJOITETTU MÄÄRÄ NÄYTÄNTÖJÄ!

Arktinen Odysseia -paneeli järjestetään Pohjoismaisessa kulttuuripisteessä (Kaisaniemenkatu 9, Helsinki) maanantaina 6.3.2017 klo 15.30, tervetuloa! Keskiössä on arktisen ihmisen tulevaisuus pohjoisessa elinympäristössä.  Panelisteina toimivat presidentti Tarja Halonen, Greenpeace Suomen Arktis -vastaava Laura Meller, City-Sámit ry:n hallituksen jäsen Petra Laiti, Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho sekä Ruska Ensemblen taiteelliset johtajat Ari-Pekka Lahti ja Jarkko Lahti. Paneelia moderoi toimittaja Kirsikka Moring

Tekijät esiin! Lavaklubilla 13.3. kello 17 keskustelemassa ohjaaja Jarkko Lahti, dramaturgi Ari-Pekka Lahti sekä näyttelijät Niillas Holmberg ja Connie Kristoffersen, juontajana Kirsikka Moring. Vapaa pääsy, tervetuloa!

Lisätiedot ja lehdistölipputoiveet
tiedotuspäällikkö Mia Hyvärinen mia.hyvarinen@kansallisteatteri.fi p. 050 540 5062

Infopaketti tekijöistä

Koreografi Samuli Nordberg on blogannut kollektiivisia ajatuksia Arktisen Odysseian valmistusprosessista, lue lisää Avauksia-blogista: http://www.kansallisteatteri.fi/category/blogi/