• Suomen Kansallisteatteri/

Syysohjelmisto täydentyy ainutlaatuisilla ensi-illoilla: irakilaiskirjailijan uutuusteos, teatteria Tekniikan Museossa, näyttämöllä tekoäly ja koira sekä Nuori Näyttämö -päätöskatselmus

Kansallisteatterin syksyn kaikkien ensi-iltojen liput on avattu myyntiin. Maalaamosalissa Suomen kantaesityksensä saa Basim Kaharin kirjoittama ja Jarno Kuosan ohjaama Appelsiinit. Intensiivisessä ja filosofisessa esityksessä näyttelevät Meri Nenonen ja Niko Saarela. Antti Haikkalan ohjaama ja yhdessä Dante Lehtisen kanssa käsikirjoittama UbuVersum syntyy yhteistyössä Pihlajamäen ja Pihlajiston asukkaiden kanssa. Valtaa ja vallanpitäjiä tarkastelevassa esityksessä nähdään Kansallisteatterin taiteilijoita, Nuorten Kansallisteatterin esiintyjiä sekä alueen asukkaita. Poikkeuksellisen näyttämöteoksen esityspaikkana on Tekniikan Museo. Nuori Näyttämö -paikallisfestivaalit huipentuvat Kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä järjestettävään valtakunnalliseen päätöskatselmukseen elokuun 23. ja 24. päivä. Jälkielämä – Keskusteluja elävien kuolleiden kanssa on Joel Teixeira Nevesin käsikirjoittama ja ohjaama esitys, jossa näyttelee Pyry Nikkilä vastanäyttelijänään tekoälyllä luotu botti. Teatteri Totin Rakas Beti kantaesitetään Maalaamosalissa, ja esityksessä esiintyy ihmisen paras ystävä, koira.

Appelsiinit on ensimmäinen arabiaksi kirjoitettu näytelmä Kansallisteatterissa

Kuva: Mitro Härkönen

Irakilaisen Basim Kaharin kirjoittama Appelsiinit (برتقال, Burtuqal, 2020) on surumielisen kaunis, intensiivinen ja runollisen filosofinen kahden hengen näytelmä. Vihamielisten olosuhteiden rikkomien taiteilijoiden kautta se kertoo sivullisuudesta, rakastamisen vaikeudesta, lohdusta ja elämän ikuisesta keskeneräisyydestä. Esityksen ohjaa Kansallisteatterissa debytoiva Jarno Kuosa, ja sen pääosissa loistavat näyttelijät Meri Nenonen ja Niko Saarela.

Appelsiinit on ensimmäinen Kansallisteatterissa esitettävä näytelmä, joka on alun perin kirjoitettu arabiaksi. Kaharin näytelmien aiheena, kuten myös Appelsiineissa, on usein taiteilija, joka vasten tahtoaan elää eristyksissä. Tällä hetkellä Kairossa asuva Kahar on joutunut viettämään merkittäviä aikoja elämästään maanpaossa.

Appelsiinit on osa Suomen Kulttuurirahaston käynnistämää ja rahoittamaa Maailma näyttämölle -näytelmähanketta, jossa käännätetään teoksia suomeksi ja tuetaan niiden tuottamista esitettäväksi suomalaisissa teattereissa.

Suomen kantaesitys Maalaamosalissa 18.9.2024

Rooleissa Meri Nenonen ja Niko Saarela

UbuVersum yhteisöllinen näyttämöteos Tekniikan Museossa

Kuva: Tuomo Manninen

Kansallisteatterin Yhteisöt ja osallisuus -osaston taiteellisen suunnittelijan Antti Haikkalan ohjaama ja yhdessä Dante Lehtisen kanssa käsikirjoittama UbuVersum perustuu Alfred Jarryn, absurdin teatterin ”esi-isän”, näytelmään Kuningas Ubu (Ubu Roi, 1898). Esitys syntyy yhteistyössä Nuorten Kansallisteatterin esiintyjien ja Pihlajamäen ja Pihlajiston asukkaiden kanssa. Tavanomaisen teatterinäyttämön sijaan UbuVersum nähdään Tekniikan Museon Suodatinhallissa Vanhankaupunginlahdella.

UbuVersum tarkastelee vallanpitäjiä kolmessa eri ajanjaksossa, ja tarttumapinta nykyhetkeen on ilmeinen. Esitys liikkuu tilassa, ja esityksen aikana katsoja saa kohdata ”erilaisia Ubuja” eli vallanpitäjiä. Osana esityksen valmistumisprosessia Haikkalan luotsaama työryhmä pohtii yhdessä kysymyksiä vallasta, demokratian tilasta ja aikamatkailusta teatteri-, sirkus- ja musiikkityöpajojen muodossa. Torstaina 23.5. kello 17.00–18.00 tekijät järjestävät kulkueen ja performanssin, jossa esitellään kevään työpajojen satoa ja saadaan esimakua syksyllä Tekniikan museossa ensi-iltaan tulevasta teoksesta.

UbuVersum-esitys on osa Helsingin malli -aluehanketta.

Ensi-ilta 7.11.2024 Tekniikan Museossa (Suodatinhalli), Viikintie 1, 00560 Helsinki

Esitystä suositellaan yli 12-vuotiaille.

Kulkue ja performanssi 23.5. kello 17.00. Lähtöpaikka Tiirismaantie 4, päämäärä Pihlajiston Monttu, Salpausseläntie 11–13.

Työryhmä

Näyttämöllä Angela Aldebs, Pyry Nikkilä, Ilja Peltonen, Annika Poijärvi, Iiris Tarnanen ja Nuorten Kansallisteatterin esiintyjiä sekä muita Pihlajamäen ja Pihlajiston asukkaita

Ohjaus Antti Haikkala Käsikirjoitus Antti Haikkala & Dante Lehtinen Koreografi Angela Aldebs

Lavastus ja pukusuunnittelu Auli Turtiainen Valosuunnittelu Kalle Ropponen

Äänisuunnittelu Sami Hassinen Teatteripedagogi Ville Sarimaa Musiikkipedagogi Iiris Tarnanen Pukusuunnittelijan assistentti Nina Martikainen Tuottaja Jeroen Sebrechts

Nuori näyttämö tuo salin täydeltä energiaa Pienelle näyttämölle

Kuvassa PALO-ryhmä ilmaisukoulusta Tuike, näytelmässä Siirtomaakansakunta.
Kuva: Jeroen Sebrechts

Nuori Näyttämö -hanke huipentuu Kansallisteatterissa järjestettävään valtakunnalliseen päätöskatselmukseen, johon on valittu kuusi nuorten teatteriryhmää.

Eri puolelta Suomea tulevat ryhmät edustavat erilaisia tulkintoja festivaalille tilatuista uusista näytelmäteksteistä, joita ovat Arda Salaniemen Meistä, kärpäsistäPauliina Feodoroffin Siirtomaakansakunta ja Marko Järvikallaksen Kirsikkapommi. Mukana on myös käännösnäytelmä, Christoffer Mellgrenin Kakkua jaettavaksi – kuusi viipaletta oikeudenmukaisuudesta (suom. Sinna Virtanen).

Nuori Näyttämö -esitykset Pienellä näyttämöllä perjantaina 23.8. ja lauantaina 24.8. Tarkat ryhmäkohtaiset esitysajat julkistetaan Kansallisteatterin verkkosivuilla.

Valtakunnallisen Nuori Näyttämö -hankkeen pääorganisoija on Työväen Näyttämöiden Liitto ry.

Nuori Nyttm logot

Jälkielämä-esityksessä näyttelee tekoälyn luoma botti

Kuva: Anton Berg

Jälkielämä – Keskusteluja elävien kuolleiden kanssa -näyttämöteos toteutetaan yhteistyössä Helsingin yliopiston ja professori Johanna Sumialan johtaman monitieteisen ja -kansallisen EU:n rahoittaman Digital Death -tutkimushankkeen kanssa.

Jälkielämä pureutuu inhimillisen elämän peruskysymykseen, kuolemaan, tekoälyyn liittyvän teknologisen kehityksen näkökulmasta. Esityksen todellisuudessa globaalit teknologiayritykset tarjoavat yksilöille tekoälyyn perustuvaa palvelua, jossa kuolleesta omaisesta luodaan alkuperäisen henkilön näköinen ja oloinen digitaalinen hahmo. Läheisen kuolema ei enää tarkoita ihmissuhteen päättymistä. Esitys pohtii, miten elävien kuolleiden osallistuminen ihmisten maailmaan muuttaa meitä, yhteiskuntaa, kuolemaa, elämää. Valtamedian tulevaisuuskuvastosta poiketen esitys pyrkii pelkkien dystopioiden sijaan kuvittelemaan moninaisten mahdollisuuksien tulevaisuuden.

Joel Teixeira Nevesin käsikirjoittamassa ja ohjaamassa esityksessä nähdään kaksi roolihenkilöä: kuolleen henkilön digitaalisesta jäljestä ohjelmoitu hahmo, Tina, ja tämän omainen. Hahmo on tutkija-koodari Anton Bergin luoma, todelliseen, edesmenneeseen henkilöön pohjautuva, tekoälyyn perustuva botti. Omaisensa menettäneen aviomiehen roolissa nähdään Kansallisteatterin näyttelijä Pyry Nikkilä.

Ensi-ilta 28.11. Maalaamosalissa.
Kaksi muuta näytäntöä Maalaamosalissa 29.11.–30.11.2024

Työryhmä

Näyttämöllä Pyry Nikkilä ja Tina (botti)

Tutkimusprojektin johtaja Johanna Sumiala Ohjaus ja käsikirjoitus Joel Teixeira Neves Materiaali ja ideointi Työryhmä Botti ja videosuunnittelu Anton Berg Äänisuunnittelu Petter Korkman

Teatteri Totti tuo näyttämölle ihmisen parhaan ystävän

Kuva: Marita S. Barber, grafiikka Jonas Kemppi

Teatteri Totti on Suomen ainoa säännöllisesti suomalaista viittomakielistä teatteriesityksiä tuottava teatteri. Marraskuussa Teatteri Totti vierailee Kansallisteatterissa, ja kantaesityksensä saa koko perheen tragikoominen näytelmä Rakas Beti.

Esitys kertoo Sirkusta, jolla on koira nimeltään Beti. Karvakuono on pelastuskoira Romaniasta, ja enemmän kuin hänen paras ystävänsä. Sirkun elämässä tapahtuu kuitenkin käänne ja hänen täytyy tehdä iso päätös Betin kannalta. Sirkku alkaa selvittää asioita lähiympäristössään olevien henkilöiden kanssa, mutta sitten tapahtuu jotain odottamatonta, mikä johtaa kummallisiin sattumuksiin.

Näytelmän kieli on suomalainen viittomakieli. Esitys puhetulkataan suomeksi.

Kantaesitys Maalaamosalissa 6.11. klo 19.00

Työryhmä

Esiintyjät Marita S. Barber, Jarl Hanhikoski, Heikki Pekki, Pirjo Rehn, Silja Ruonala, Tero Suominen, Tea-koira

Käsikirjoitus Tarja Sandholm Ohjaus Marianne Aro Puku- ja lavastussuunnittelu Tarja Aalto Musiikki ja äänisuunnittelu Petteri Koskinen Kuva Marita S. Barber Grafiikka Jonas Kemppi Tuotanto Teatteri Totti 2024

Esitykset A-Ö | Kansallisteatteri

Lisätiedot:

Pääjohtaja Mika Myllyaho
Sähköpostiosoite mika.myllyaho@kansallisteatteri.fi
Puhelinnumero 044 593 8130

Lisätiedot, haastattelupyynnöt, medialipputoiveet:

Viestintäpäällikkö Karoliina Masalin
Sähköpostiosoite karoliina.masalin@kansallisteatteri.fi
Puhelinnumero 040 833 7382

Suomen Kansallisteatteri on vuonna 1872 perustettu vanhin suomenkielinen ammattiteatteri. Kansallisteatteri on taiteellinen teatteri, jonka ohjelmistossa nähdään tuoreinta kotimaista draamaa, kiinnostavimpia ulkomaisia näytelmiä ja parhaita klassikoita. Ydinarvomme ovat taiteellisuus, yhdenvertaisuus ja keskustelevuus. Lupaamme toiminnallamme edistää monimuotoisuutta, kestävää kehitystä ja demokratiaa - nyt ja tulevaisuudessa.