• Suomen Kansallisteatteri/

Tero Saarinen Company ja Helsingin Barokkiorkesteri kehittelevät uutuusteostaan Kansallisteatterissa – Third Practice avoimet harjoitukset 17. – 18.5.

Report this content

Omien alojensa kansainväliset lippulaivat, Tero Saarinen Company ja Helsingin Barokkiorkesteri, valmistelevat uutuusproduktiotaan Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä. Yleisöllä on mahdollisuus päästä seuraamaan kuinka koreografi Tero Saarisen maailmanmaineeseen nostaneiden tanssia, elävää musiikkia, designia ja teknologiaa yhdistävien suurteosten sarjaa jatkava Third Practice rakentuu. Oopperan radikaalina kehittäjänä tunnetun Claudio Monteverdin madrigaaleihin pohjaavassa teoksessa esiintyy kaksitoista tanssijaa ja muusikkoa, tenori Topi Lehtipuu sekä virtuaalisena näyttämöhahmona katalonialaissopraano Núria Rial. Musiikin johtaa ja sovittaa HeBon taiteellinen johtaja Aapo Häkkinen.

Kansallisteatterissa yleisölle avattava työvaihe keskittyy muusikoiden ja tanssijoiden työn yhdistämiseen, koreografian hiomiseen sekä teoksen virtuaalisolistiin ja muihin näyttämöratkaisuihin liittyviin teknisiin kokeiluihin. Maailman ensi-iltansa Third Practice saa Italiassa, Cremonassa, 29.5.2019 Rassegna di Danza & Monteverdi -festivaalilla. Suomen ensi-ilta on 17.–18.6. Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalilla.

Avoimet harjoitukset: Suomen Kansallisteatteri, Suuri näyttämö
pe 17. – la 18.5. klo 19. Kesto 90 min. Ei väliaikaa, tilaisuudessa yleisökeskustelu.
Liput 20/10€ www.lippu.fi ja Kansallisteatterin lipunmyynti www.kansallisteatteri.fi

Johdatus illan teokseen tanssin neurotieteellisestä näkökulmasta Lavaklubilla la 18.5. klo 17.00 – 18.00. Haastateltavana aiheesta väitellyt Hanna Poikonen. Vapaa pääsy.

”Tämä harjoitusperiodi on elintärkeä osa taiteellista prosessia: näin suuren kokoluokan teos rakentuu lopullisesti vasta lavaolosuhteissa. Kansallisteatterin Suuri näyttämö tarjoaa ensiluokkaiset puitteet visuaalisuuteen, virtuaalisolistiin ja ääniteknisiin toteutuksiin liittyville kokeiluille. Tähän asti työryhmämme on pääsääntöisesti harjoitellut erillään, joten myös koreografian - erityisesti kuuden tanssijan, kuuden muusikon ja laulajan yhteistyön sekä kokonaisdramaturgian - kannalta näyttämöllä harjoittelu on edellytys sille, että teos saadaan valmistumaan ennen Italiassa pari viikkoa myöhemmin tapahtuvaa kantaesitystä. Lisäksi avoin dialogi yleisön kanssa on tässä työvaiheessa erityisen arvokasta!” kertoo koreografi Tero Saarinen.

Vierailu Kansallisteatterin päänäyttämöllä on Tero Saarinen Companyn viides. ”Tero Saarinen Companyn vierailuteokset ovat laajentaneet merkittävästi Kansallisteatterin yleisöpohjaa ja mahdollistaneet tanssi- ja teatterikentän kohtaamisia. Iloitsemme menestyksekkäästä ja jo vakiintuneeksi muodostuneesta yhteistyökumppanuudesta. On hienoa laajentaa sitä nyt myös uusiin suuntiin: toivottaa tervetulleeksi jälleen uutta yleisöä barokkimusiikin ystävien myötä sekä tarjota yleisölle ainutkertainen mahdollisuus päästä seuraamaan kuinka monitaiteinen suurteos syntyy, etenkin kun − toisin kuin usein teatteri-tai oopperaesitys – se rakentuu ilman valmista käsikirjoitusta tai librettoa”, kommentoi pääjohtaja Mika Myllyaho.

Temaattisesti Tero Saarinen Companyn ja Helsingin Barokkiorkesterin Third Practice pureutuu arvojen ja perspektiivien muutokseen yhteiskuntamme murrosvaiheessa. ”Minua kiinnostaa, kuinka joudumme juuri nyt kalibroimaan olemassaoloamme ja pohtimaan ihmisyyttämme: suhdettamme maailmaan, sen muutokseen ja historiaan. Käännekohdissa on aina mahdollisuus löytää, mutta ikävä kyllä myös unohtaa. Monteverdin aikanaan vallankumouksellisen musiikin virtuoottista taitoa vaativa mutta toisaalta vapaasti virtaava ja intiimi luonne inspiroi ja koskettaa. Madrigaaleissa resonoivat renessanssin arvot tuntuvat maailmamme myllerryksessä alati ajankohtaiselta tavalta ankkuroitua. Toisaalta, kuten säveltäjä uutta luoneella ”Seconda pratticalla” aikanaan, haen koreografina uudenlaista ilmaisua - kolmatta käytäntöä”kertoo koreografi Saarinen.

HeBo on tunnettu tuoreista näkökulmista vanhaan musiikkiin, mutta yhteistyö Saarisen kanssa vie orkesterin jälleen uuden äärelle. ”Vaikka teoksen musiikki on leimallisesti tiettyä epookkia, näyttämölle aukeava maailma tulee olemaan abstrakti. HeBon näkökulmasta erityisen avartavaa on äänentoiston, virtuaalisolistin ja liikkeen yhdistäminen livemuusikoiden työhön. Myös madrigaalien osittain improvisatorisen luonteen suhde näyttämöratkaisuihin ja yhteistyöhön tanssijoiden kanssa on mielenkiintoinen haaste”, kommentoi HeBon taiteellinen johtaja Aapo Häkkinen.

Third Practicen taiteelliseen tiimiin kuuluvat Saarisen ja Häkkisen lisäksi valosuunnittelija Eero Auvinen, projisointisuunnittelija Thomas Freundlich, pukusuunnittelija Erika Turunen, äänisuunnittelija Marco Melchior sekä koreografin assistentit Henrikki Heikkilä ja Satu Halttunen. Laulusolistit ovat tenori Topi Lehtipuu ja virtuaalisti esiintyvä sopraano Núria Rial. Päätuottajana toimii Tero Saarinen Company. Kantaesitys toteutetaan Jane & Aatos Erkon säätiön tuella.

Tanssi / Tero Saarinen Company: Jenna Broas, Natasha Lommi/Satu Halttunen, Annika Hyvärinen, David Scarantino, Eero Vesterinen, Won Won-Myeong/Pekka Louhio.

Musiikki / Helsingin Barokkiorkesteri: Julien Martin (nokkahuilu), Tuomo Suni ja Aira Maria Lehtipuu (viulu), Mikko Perkola (viola da gamba), Eero Palviainen (teorbi), Aapo Häkkinen (cembalo)

Kuvat ja linkit

Kuvat: https://terosaarinen.com/fi/media-presenters/media/?section=media

Trailer: https://vimeo.com/304308886