Voiko kävelemällä löytää suunnan elämälleen? − Ruska Ensemblen Tie Konyaan sai alkunsa näyttelijä Jari Virmanin Turkin vaelluksella

Virman taivalsi 670 kilometrin matkan Istanbulista Konyaan törmättyään maailmankuulun dervišširunoilija Rumin runoon, joka veti häntä oudolla tavalla puoleensa. Näyttelijä pakkasi rinkkansa ja lähti vaeltamaan kohti Rumin hautaa. Matkan aikana hän kohtasi Erdoğanin ajan Turkin ja nauhoitti kaiken kokemansa.

Tie Konyaan kertoo hengellisestä kaipuusta ja elämän tarkoituksen etsimisestä. Sen parissa katsoja pääsee keskustelemaan muun muassa pyhyyden kokemuksista, asioiden jakamisen tärkeydestä ja siitä, miten ja millaisia tarinoita me toisistamme kerromme”, Jari Virman kuvaa teoksen perusajatusta.

Kaksiosaisen näyttämöteoksen ensimmäinen osa on fyysinen, auditiivisia keinoja hyödyntävä näyttämöruno. Toisessa osassa Jari Virman keskustelee esityksen tematiikasta vaihtuvan asiantuntijavieraan kanssa.

Kantaesitys nähdään Kansallisteatterin Willensaunassa 26. huhtikuuta, jolloin vieraaksi saapuu Isä Ambrosius.

Työryhmässä mm:

VAELTAJA & NÄYTTELIJÄ Jari Virman
KÄSIKIRJOITUS & KONSEPTI Ari-Pekka Lahti
ESITYKSEN OHJAAJA & KOREOGRAFI Panu Varstala
AUDION ÄÄNISUUNNITTELIJA, OHJAAJA JA DRAMATURGI Tiina Luoma
VALOSUUNNITTELIJA Titus Torniainen
SÄVELTÄJÄ Tapani Rinne

Yhteistyössä Suomen Kansallisteatteri, Ruska Ensemble, Yle Draama, Jari Virman ja Istanbul Cambridge International School

Esityksen valmistumista ovat tukeneet:
Suomen Kulttuurirahaston Uudenmaan rahasto, Taiteen Edistämiskeskus, Scandinavian Outdoor ja Pariisin Ville.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt
Ruska Ensemble / Hinriikka Lindqvist ruskaensemble@gmail.com p. 040 570 6570

Lisätiedot ja lehdistölipputoiveet
Kansallisteatteri/ viestintäpäällikkö mia.hyvarinen@kansallisteatteri.fi p. 050 540 5062