Yuval Noah Hararin alkuperäisteokseen pohjautuva näyttämöteos Sapiens kysyy, keitä me ihmiset olemme

Sapiens on tarina tarinoita kertovasta ihmislajista. Hauskassa, sarkastisessa ja totunnaisia ajatuksia rikkovassa tulkinnassa yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla näyttämöllinen luontodokumentti ja kokonaisvaltainen audiovisuaalinen estetiikka. Kertojanäänenä toimii Avara luonto -dokumenteista tuttu Jarmo Heikkinen. Minna Leinon, W A U H A U S-ryhmän, Laura Haapakankaan ja Jani-Matti Salon yhteistyö huipentuu Sapiensin ensi-iltaan Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä 11. syyskuuta.

”Esityksessä me ihmiset tulemme näkyviksi juuri sellaisina kuin olemme: yritteliäinä, innovatiivisina, puuhastelevina, höpsöinä, tragikoomisina ja ympäristölleen vaarallisina”, pääjohtaja Mika Myllyaho toteaa. ”Olen ylpeä, että tämä näyttämöteos on tehty nimenomaan Kansallisteatterissa”, Myllyaho kiittää.

Esityksen dramaturginen konsepti koostuu näyttämöllisen luontodokumentin ja playback-estetiikan synteesistä.  W A U H A U S-kollektiiville tunnusomaisesti esiintyjäntyön keskiössä on vahva audiovisuaalinen ja kehollinen ilmaisu. Esiintyjien kasvoilla on maskit, ja he rakentavat hahmonsa tarkoilla eleillä, jotka kiinnittyvät nauhoitettuun kertojanääneen ja kokonaisvaltaiseen äänimaisemaan. Näyttämöllä nähdään miten Homo sapiens yrittää pala palalta hahmottaa itseään ja suhdettaan ympäristöönsä kertomalla tarinan historiansa alkuhämärästä tähän päivään. Esityksessä luonnontieteellisestä museosta tutut dioraamat, moniulotteiset maisemalliset asetelmat muodostavat kuvavirran, jota kertojanääni kuljettaa ja jota esiintyjät rakentavat, hämmästelevät ja purkavat.

”Teoksemme on yksi pyrkimys ymmärtää tarinan avulla, kuinka me olemme päätyneet tähän hetkeen, valtavien ekologisten ja teknologisten murrosten äärelle. Sapiens-esitys on siis yhdenlainen tarina meistä, tarinoita kertovasta ihmislajista. Yhtä vedenpitävää tarinaa, yhtä totuutta, on kuitenkin mahdotonta kertoa. Kaiken meidän historiastamme voisi halutessaan nähdä aivan toisin. Tämä esitys katsoo myös Hararin tietokirjaa yhtenä tällaisena tarinana, josta me olemme tehneet omat taiteelliset valintamme”, tekijät summaavat.

Sapiensin toteutuksesta vastaavat kotimaisen esittävän taiteen huipputekijät ‒ Kansallisteatterin dramaturgi ja ohjaaja Minna Leino, W A U H A U S-ryhmä (ohjaaja Anni Klein, koreografi Jarkko Partanen, äänisuunnittelijat Heidi Soidinsalo ja Jussi Matikainen ja lavastaja Samuli Laine) sekä valosuunnittelija Jani-Matti Salo ja pukusuunnittelija Laura Haapakangas.

Näyttämöllä nähdään Kansallisteatterin näyttelijöiden Markku Maalismaan, Karin Paciuksen, Ilja Peltosen, Heikki Pitkäsen, Antti Pääkkösen ja Juha Variksen rinnalla suomalaisen tanssin ja teatterin ykkösnimiä: Hanna Ahti, Iida Kuningas, Aksinja Lommi ja Johannes Purovaara.

Teos toteutetaan yhteistyössä Zodiak – Uuden tanssin keskuksen kanssa.

Sapiens. Ihmisen lyhyt historia -teoksen on julkaissut suomeksi Bazar Kustannus Oy (2016). Teos on kansainvälinen arvostelu- ja myyntimenestys, joka on julkaistu kymmenillä kielillä ympäri maailmaa.

TYÖRYHMÄ

Ohjaus ja koreografia Anni Klein ja Jarkko Partanen
Alkuperäisteos Sapiens. A Brief History of Humankind Yuval Noah Harari
Sovitus ja esityksen käsikirjoitus Minna Leino
Alkuperäisteoksen suomennos Jaana Iso-Markku
Lavastus Samuli Laine
Pukusuunnittelu Laura Haapakangas
Valosuunnittelu Jani-Matti Salo
Alkuperäisen musiikin sävellys Tomi Pekkola ja Jussi Matikainen
Äänisuunnittelu Heidi Soidinsalo ja Jussi Matikainen
Naamioinnin suunnittelu Minttu Minkkinen
Naamioiden ja tarpeiston suunnittelu Sanna Sucksdorff
Englanninkielinen tekstitys Kayleigh Töyrä

Näyttämöllä Hanna Ahti, Iida Kuningas, Aksinja Lommi, Markku Maalismaa, Karin Pacius, Ilja Peltonen, Heikki Pitkänen, Johannes Purovaara, Antti Pääkkönen ja Juha Varis

Sapiens - tarina tarinoita kertovasta ihmislajista -kantaesitys Suurella näyttämöllä 11.9.2019

Esitykseen on saatavilla englannin- ja suomenkielinen tekstitys, jota voi seurata omalla mobiililaitteella. Lisätietoja Sapiensin esityssivulta.

TEOSESITTELYT JA TEKIJÄTAPAAMISET

Tekijät esiin! Lavaklubilla ti 10.9. kello 17−18, vapaa pääsy.
Teosavaukset Lavaklubilla pe 13.9., ke 9.10., ja ti 29.10. kello 18, vapaa pääsy.
Taiteilijatapaamiset Suurella näyttämöllä esitysten jälkeen la 21.9., la 26.10. ja la 16.11.2019.

Lisätiedot ja lehdistöliput
viestintäpäällikkö Mia Hyvärinen mia.hyvarinen@kansallisteatteri.fi p. 050 540 5062

Videot

Avauksia-blogi, WAUHAUS-kollektiivin esittely