SuPer: Työsuojeluviranomaisten valvontatoiminnan voimavaroja ei saa heikentää

Report this content

STTK:lainen Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer vetoaa eduskuntaan, jotta työsuojelupiirien henkilöstöresursseja ei vähennetä hallituksen esittämän tuottavuusohjelman mukaisesti.

Hoitoalalle valvontaresurssien leikkaukset merkitsevät kehitystä huonompaan suuntaan. Erityisesti tämä koskee yksityistä sosiaalipalvelualaa. Yksityiset työvoimavaltaiset hoito- ja hoivapalveluyritykset ovat pääasiassa erittäin pieniä: kaikista yrityksistä vajaat 90 % työllistää alle 10 työntekijää. Jo nykyisellään näiden pientyönantajien työntekijöiden palkka- ja työehtojen työsopimuslain mukainen valvonta edellyttäisi tarkastustoiminnan tehostamisesta.

Hoito- ja hoivapalveluiden kysynnän kasvun johdosta tapahtunut palvelutuottajien määrän voimakas lisääntyminen on merkinnyt työoikeutta koskevien valvontatehtävien siirtymistä entistä laajemmin palkansaajajärjestöille. Työnantajaliittoon kuulumattomien pientyönantajien keskuudessa alan yleissitovien työehtosopimusten tuntemus on varsin heikkoa. Tästä syystä on tarvetta työsuojeluviranomaisten antaman neuvonnan ja koulutuksen tehostamiseen.

Myös kunta-alan hoitajat tarvitsevat tuekseen työsuojeluviranomaisten työpaikkakohtaisia tarkastuskäyntejä. - Kunnat eivät itse työnantajina puutu oma-aloitteisesti esimerkiksi työntekijöiden terveyttä vaarantavien home- ja kosteusvaurioista kärsivien työpaikkojen korjaamiseen eivätkä hoitohenkilöstön vajaaresursseihin erityisesti vanhustyössä, puheenjohtaja Juhani Palomäki sanoo. Kunta-alan työntekijöillä on viimeaikaisten selvitysten perusteella työpaikkaväkivaltakokemuksia moninkertainen määrä muihin työaloihin verrattuna.

Työsuojelupiirien ennaltaehkäisevä sekä tehokas valvonta- ja neuvontatoiminta on kokonaistaloudellisesti perusteltua, koska sillä voidaan ennaltaehkäistä työtapaturmia sekä myös yksityisoikeudellisten riita-asioiden syntymistä. Valvonnalla vaikutetaan työpaikkojen terveellisyyteen ja turvallisuuteen sekä oikeudenmukaiseen työsuhteen ehtojen toteutumiseen, mitkä seikat on nähtävä myös yhteiskunnan ja työnantajien etuna.

Henkilöstön työhyvinvoinnin turvaaminen ja matalapalkkaisen hoitohenkilöstön työssään jaksamisesta huolehtiminen edellyttää SuPerin mielestä pikemminkin työsuojeluviranomaisten resurssien vahvistamista kuin niiden heikentämistä.

- Nyt kaavaillut supistukset työsuojelupiirien resursseihin vaarantavat työsuojelupiireille lakisääteisesti kuuluvien valvontatehtävien asianmukaisen hoitamisen, Palomäki muistuttaa.

SuPeriin kuuluu noin 70 000 lähi- ja perushoitajaa, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: Puheenjohtaja Juhani Palomäki, puh. 044 569 2634