31 000 NUORTA KISAILEE METSÄTIEDOISTA

Keskiviikkona 23. maaliskuuta järjestetään 407 koulun yläluokilla valtakunnallinen metsätietokilpailu, Metsävisa. Yli puolet maan yläasteista on lähtenyt mukaan vapaaehtoiseen kilpailuun. Metsävisaa on järjestetty vuodesta 1982 alkaen ja siihen on ottanut osaa yli puoli miljoonaa suomalaista. Kilpailun tarkoituksena on tiedon mittaamisen lisäksi herättää nuorten kiinnostusta metsiä ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia kohtaan.

Osallistuvien oppilaiden määrät vaihtelevat kouluittain; pienimpänä Kilpisjärven koulu kahden oppilaan voimin ja suurimpana Vaisaaren koulu ja Juhani Ahon yläaste, joista 275 oppilasta on ilmoitettu visaan. Ruotsinkielisistä suurin on Ekenäs Högstadieskola, 240 oppilasta. Ilahduttavaa on myös Ahvenanmaan osallistuminen. Tänä vuonna Föglö grundskolasta on mukana 29 oppilasta. Metsävisassa on kolme vaihetta Keskiviikkona visa käydään luokkahuoneissa. Koulujen parhaat pääsevät maakunnallisiin kilpailuihin, joiden voittajat ottavat osaa valtakunnalliseen loppukilpailuun. Loppukilpailussa 26.-27.5.2005 Helsingissä ja Espoossa ratkaistaan, kuka voittaa Suomen koulujen parhaan metsävisailijan tittelin. Loppukilpailu järjestetään maastossa, mutta maastoon mennään usein jo maakuntatasolla. Maastossa punnitaan käytännön metsä- ja ympäristötietoja. Taito-osuus on tänä vuonna uutta ja se järjestetään nuorten WorldSkills – ammattitaidon MM-kisojen yhteydessä. Menestyminen vaatii monipuolista osaamista Metsävisassa menestyminen vaatii metsäbiologian, metsätalouden, ympäristöasioiden sekä metsäkulttuurin tietoja. Osallistujamäärä kertoo visan suosiosta ja siitä, että opettajat pitävät tärkeänä perusopetuksensa kohta päättävien metsätiedon tason mittausta valtakunnallisella kilpailulla. Metsävisan kysymyksistä vastaavat Biologian ja maantieteen opettajien liitto sekä Suomen Metsäyhdistys. Metsävisan toteuttamiseen osallistuu koko metsäsektori: Metsähallitus, metsäkeskukset, Metsäliitto, Metsäteollisuus ry, Stora Enso Metsä, Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio, UPM Metsä ja Nordea Pankki Suomi sekä metsänomistajat Suomen Metsäsäätiön kautta. Kaikki Metsävisaan osallistuvat palkitaan Metsäammattilaiset jakavat Metsävisan palkinnot jokaisessa peruskoulussa. Samalla he kertovat koululaisille opettajien toivomasta metsäaiheesta tai järjestävät metsäretkeilyn. Kaikki osallistujat saavat muistoksi puisen viivoitin-relaskoopin. Koulujen parhaat palkitaan aidolla suomalaisella kuksalla. Vastaukset tarkastavat opettajat saavat muistoksi katajaisen leivänalusen. Lisätietoja: - Tietoja visailevista kouluista saa metsäkeskuksista tai Suomen Metsäyhdistyksestä. - Lisää Metsävisasta, aiempien vuosien kysymyksiä ja metsäkeskusten visasta vastaavien yhteystiedot löytyvät Internetistä osoitteesta www.smy.fi/koulut/metsavisa/ . - Koulujen biologian ja maantiedon opettajat kertovat oman koulunsa kilpailusta. - Suomen Metsäyhdistys, Sirpa Kärkkäinen, puh. 09-6850 8816, 050- 351 2416 - Biologian ja maantieteen opettajien liitto, Anne Sorsa-Vainikka, puh. (09) 454 0420. - Tiedot tulevista maakuntakilpailuista saa metsäkeskuksista.