Ensimmäinen varma kevään merkki: Metsävisan koulutason kilpailu käydään yläkouluissa

Tiistaina 16. maaliskuuta 28 500 oppilasta 372 yläkoulussa kaikkialla Suomessa osallistuu valtakunnalliseen Metsävisaan. Kaikkiaan 650 opettajaa tarkistaa visavastaukset, joiden perustella valitaan koulujen parhaat visailijat. Eteläisimmät osallistujat ovat Hangossa ja Föglössä, pohjoisimmat Inarissa ja Kilpisjärvellä. Osallistumisaktiivisuus on korkein Lapissa, missä kaksi kolmasosaa kouluista osallistuu visaan, ja Etelä-Savossa, Kainuussa ja Satakunnassakin osallistumisprosentti on noin 70. Metsävisa testaa luonnon perusilmiöiden ymmärtämistä Ruotsissa on havahduttu siihen, että nuorten luonnonlukutaito on heikentynyt. Tiedot luonnon perusilmiöistä kuten fotosynteesistä, materiaalin kierrosta ja energian virtauksesta jäävät teoriatasolle, eikä niitä osata yhdistää luonnon tapahtumiin. Tämänvuotinen Metsävisa testaa suomalaisnuorten osaamista vastaavissa asioissa. Oppilaat saavat pohtia metsien merkitystä ajankohtaisten luonnonilmiöiden osatekijänä. Lajien tunnistaminen ja luokittelu ovat perustana kaikelle luontoon liittyvälle oppimiselle. Kasvien keräys on tullut takaisin opetukseen. Siksi visailijat pääsevät myös muistelemaan tuttujen kasvien nimiä. Metsävisassa oppilaat ratkovat muitakin kulttuuriin, talouteen ja teollisuuteen sekä biologiaan liittyviä tehtäviä, joita yhdistää metsänäkökulma. Koottua tietoa koko Suomen koulujen osaamisen tasosta saadaan kesän aikana. Suomen Metsäyhdistys ja Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry ryhtyvät seuraamaan metsän biologiaan liittyvien ilmiöiden ja lajintunnistuksen osaamista Metsävisan avulla. Metsävisassa on kolme vaihetta Tiistaina 16.3. käydään visan alkukilpailu luokkahuoneissa. Koulujen parhaat pääsevät maakunnallisiin kilpailuihin. Maakuntien voittajat ottavat osaa valtakunnalliseen loppukilpailuun 25.–26.5.2010 pääkaupunkiseudulle. Ennen koulutason kilpailua opettajilla on ollut mahdollisuus tehdä esikarsintaa ja antaa oppilaiden harjoitella visaa varten Metsä-Älypää-nettipelillä, johon koottiin opetussuunnitelmien perusteisiin tukeutuvia ja tulevan Metsävisan teemoihin liittyviä kysymyksiä. Metsävisa edistää työelämän ja koulujen yhteistyötä Lukuisat opettajat ja metsäammattilaiset järjestävät palkintojenjaon ohessa metsäretkiä ja oppitunteja. Biologian ja maantieteen opettajien liiton, Suomen Metsäyhdistyksen, metsäkeskusten, metsäteollisuuden, Tapion, Nordean ja Suomen Metsäsäätiön yhteistyö, työpanos ja rahoitus mahdollistavat Metsävisan järjestämisen. Metsävisa täyttää 30 vuotta vuonna 2011 Juhlavuoden Metsävisa haluaa haastaa nuoria itseään keksimään metsien arvon innovaatioiden, vaurauden ja virkistyksen lähteenä sekä koko Suomen hyvinvoinnin turvaajana. Suomen Metsäyhdistys etsii Metsävisan maakunta- ja valtakunnantasolla hyvin menestyneitä osallistujia vuosien varrelta. Vihjeitä otetaan vastaan, sillä 30-vuotisen visan kunniaksi järjestäjät haluavat muistaa ansioituneita visailijoita ja opettajia. On aika koota Metsävisa-muistot talteen ja suunnata katse uuteen, kestävään ja innovaatiovetoiseen tulevaisuuteen. Lisätietoja Anne Turunen, puh. 045 6575 440, anne.turunen@smy.fi, Suomen Metsäyhdistys ry Sirpa Kärkkäinen, puh. 050 351 2416, sirpa.karkkainen@smy.fi, Suomen Metsäyhdistys ry Metsävisaan osallistuneet koulut eri maakunnissa, visaa kouluissa järjestävien opettajien nimet: - Anne Turunen, Suomen Metsäyhdistys - metsäkeskukusten Metsävisa-yhteyshenkilöt (www.metsavisa.fi > Yhteystiedot > Metsäkeskusten metsävisavastaavat) Metsävisa-kilpailulomake: - saatavilla pyynnöstä sähköpostitse Anne Turuselta 16.3.2010 klo 12 alkaen - lomake ja vastausmallit ovat kaikkien saatavilla 26.3. alkaen osoitteessa www.metsavisa.fi > Harjoittele visaan Yleistietoa Metsävisan kulusta, yhteistyökumppaneista ja aiempien vuosien visoista: - www.metsavisa.fi Metsä-Älypää: - www.alypaa.com/metsa (Metsävisan karsintaa ja preppausta varten oli erikseen sitä varten valikoidut kysymykset) Yhteistyökumppanit Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry Suomen Metsäyhdistys ry Metsähallitus UPM Metsä Stora Enso Metsäliitto Nordea Pankki Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio Metsäkeskukset Metsäteollisuus ry Suomen Metsäsäätiö