Forest Academy Finlandin avajaiset: Erilaisuus on rikkautta Euroopan Unionissa

TIEDOTE LEHDISTÖLLE 2.6.2004 KLO 10:00 Forest Academy Finlandin avajaiset: Erilaisuus on rikkautta Euroopan Unionissa "Erilaisuus ja erilaiset mielipiteet virkistävät keskustelua ja rikastuttavat Euroopan Unionin yhteistä tietopohjaa", Latvian maatalousministeriön metsäasioiden päällikkö, alivaltiosihteeri Arvids Ozols sanoi Forest Academy Finland'in avajaisissa. Vaikka esimerkiksi yksityismetsätalouden perinne ja tilanne on uusissa ja vanhoissa EU maissa hyvinkin erilainen, on niiden tulevaisuuden haasteissa paljon yhteistä. Metsiä ja metsätaloutta koskevia kysymyksiä käsitellään Euroopan Unionin nykyrakenteessa komission useissa pääosastoissa. Alivaltiosihteeri Ozolsin mielestä metsäkysymysten käsittely vaatii parempaa koordinaatiota. Unioniin liittymistä edeltävä valmisteluvaihe antoi liittymismaille paljon arvokasta kokemusta, jota voi hyödyntää jatkossa, kun kehitetään koko Unionia. "Muutoksen hallinnasta ja omaksumisesta saimme valtavasti kokemusta - sekä onnistumisia että epäonnistumisia. Nämä kokemukset olisi hyvä analysoida tarkemmin ja hyödyntää yhteiseksi hyväksi", Ozols sanoi. Keski- ja Itä-Euroopan maiden talousmuutokset ovat johtaneet myös useisiin muutoksiin metsien omistuksessa, hallinnossa ja käytössä. Helsingissä vuonna 1993 pidetyn Euroopan metsäministereiden (MCPFE) toisen kongressin päätöslauselmassa tunnustettiin yhteistyön tärkeys siirtymävaiheen maiden kanssa. Tämä toive esitettiin uudestaan vuonna 2003 Wienissä pidetyssä neljännessä metsäministerikongressissa, jossa 41 allekirjoittajamaata sekä useat tarkkailijaorganisaatiot kokoontuivat. Puolan johdolla valmistellaan seuraavaa kokousta Varsovaan vuonna 2007, joten kysymys on erittäin ajankohtainen. Euroopan metsäministerikongressin pääsihteeri Piotr Borkowski korosti Forest Academy Finland'in avajaispuheessaan niitä haasteita, jotka liittyvät metsien omistussuhteiden muutoksiin Keski- ja Itä-Euroopan maissa. MCPFE on sitoutunut tukemaan ja edistämään kumppanuuksien syntymistä ja osaamisen kehittämistä. Toukokuun 1. päivänä tapahtunut EU:n laajentuminen vaikutti Piotr Borkowskista kuitenkin siihen, että MCPFE:n työn painopiste siirtyy enemmän kaakkoisen Euroopan maihin. Forest Academy Finland on omalta osaltaan vastaus kansainväliseen toiveeseen lisätä yhteistyötä uusien ja vanhojen EU-maiden välillä. Se on uusi kohtaamispaikka Suomen ja Euroopan unionin uusien sekä hakijamaiden keskeisille metsävaikuttajille tavoitteenaan tukea metsäosaamisen ja kestävän metsätalouden kehittämistä kansainvälisten metsäsopimusten ja -prosessien hengessä. Hankkeen rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö ja sen toteuttaa Suomen Metsäyhdistys. Omassa avajaispuheessaan maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja korosti metsätalouden merkitystä aluetaloudessa. "Suomi on perinteisesti ollut sitä mieltä, että Unionin voimakasta taloudellista tukea ei tule suunnata metsiin ja metsätalouteen. Saman aikaisesti on kuitenkin muistettava, että metsillä on suuri merkitys maaseudun ja syrjäseutujen kehitykseen." Ministeri Korkeaoja tähdensi, että näiden tavoitteiden välille tarvitaan hyvä tasapaino. Suomen Metsäyhdistyksen puheenjohtaja, professori Heikki Juslin sanoi tervetulopuheessaan, että vaikka Suomessa metsien merkitys yhteiskunnan hyvinvointiin tunnustetaan, ollaan Suomessakin uudessa tilanteessa: "Eurooppalaisina ja Euroopan Unionin jäseninä kannamme huolta metsäsektorin tulevaisuudesta Euroopassa. Uskon, että Forest Academy Finland tarjoaa mahdollisuuden yhteistyöhön ja tietojen vaihtoon tavoitteenaan parempi keskinäinen ymmärrys metsäkysymyksissä". Tänään alkaneelle kurssille osallistuu n. 25 keskeistä metsävaikuttajaa uusista EU-maista, EU:n hakijamaista, Suomesta sekä kansainvälisistä metsäorganisaatioista. Osanottajat edustavat monipuolisesti kaikkien osallistujamaiden metsäsektoreita. Kurssin työskentelytapa mukailee vuodesta 1996 Suomessa toimineen Päättäjien Metsäakatemian toimintamallia. Avajaispäivän jälkeen kurssi suuntaa kaksipäiväiselle retkeilyosuudelle Porvoon seudulle 1) , jossa Euroopan metsäsektorin kehitysnäkymien lisäksi käsitellään etenkin julkista metsänomistusta sekä metsien eri käyttömuotojen yhteensovittamista. Paitsi että tiedon ja kokemusten vaihtaminen suomalaisten metsävaikuttajien kanssa voi tukea EU:n laajenemismaita metsäsektorin kehittämisessä, myös Suomen metsäelinkeino voi hankkeen kautta verkottua uusiin jäsenmaihin sekä luoda perustaa vahvistuvalle metsäyhteistyölle. Forest Academy Finland avattiin Helsingissä joulukuussa 2003. Samassa yhteydessä pidetystä pilottikurssista saadun myönteisen kansainvälisen palautteen perusteella Suomen Metsäyhdistys sekä maa- ja metsätalousministeriö sopivat kolmen lisäkurssin järjestämisestä vuonna 2004. Seuraavat kurssit avataan Helsingissä 15.9 sekä 27.10. Suomen isännöimän pilottivaiheen (2003-04) jälkeen tavoitteena on, että uusien ja vanhojen EU-maiden välinen verkottuminen jatkuisi muissa kansainvälisissä yhteyksissä. LISÄTIETOJA * Forest Academy Finland, ohjausryhmän puheenjohtaja: Metsäneuvos Anders Portin, kansainvälisten metsäasioiden yksikkö, maa- ja metsätalousministeriö, anders.portin@mmm.fi, puh. 09-1605 2418) * Forest Academy Finland, koordinaattori: Johtaja Eeva Hellström, Päättäjien Metsäakatemia, Suomen Metsäyhdistys ry, eeva.hellstrom@smy.fi, puh. 050-3512412. 1) Avajaisesitelmät ja avajaispuhujien taustatiedot on tulostettavissa verkko-osoitteesta www.forestacademy.fi Tiedotusvälineillä on mahdollisuus seurata kurssin toimintaa sekä haastatella kurssin osanottajia Sipoon korvessa aamupäivällä 3.6.2004. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/02/20040602BIT00280/wkr0001.pdf