HEINI KARVINEN ESPOOSTA ON PÄÄKAUPUNKISEUDUN PARAS METSÄTIETÄJÄ

Julkaisuvapaa heti Tiedotusvälineille HEINI KARVINEN ESPOOSTA ON PÄÄKAUPUNKISEUDUN PARAS METSÄTIETÄJÄ Metsävisan kirjalliseen osaan osallistui koko maassa 32 000 ja pääkaupunkiseudulla lähes 4 000 yläasteikäistä nuorta. Keskiviikkona 7.5. Suomen Metsäyhdistys ja Stora Enso järjestivät metsäretkeilyn pääkaupunkiseudun visaan osallistuneille koulunsa parhaille nuorille. Retkeilyn aikana kymmenen parhaan metsätiedot testattiin maastokilpailussa Ruotsinkylässä Metsäntutkimuslaitoksen metsäpolulla. Heini Karvinen Olarin koulusta voitti tiukan maastokilpailun. Heini on aina ollut kiinnostunut biologiasta ja suunnittelee tulevaisuudessa työskentelevänsä luonnontieteiden parissa. Hän harrastaa melontaa ja sanoi saaristoluonnon olevan metsiä tutumpaa. Heini ei pääse valtakunnalliseen kisaan Ranskan opintomatkan vuoksi, joten pääkaupunkiseutua edustaa toiselle sijalle tullut Tuuli Tanninen Peltolan koulusta Vantaalta. Suomen paras metsätietäjä selviää 22. -23.5 Hyvinkäällä. Kisaan osallistuu 15 maakuntansa parasta oppilasta.. Pääkaupunkiseudulla on noin 30 000 metsänomistajaa. Metsäretkeen osallistuvista puolella on joko vanhemmilla tai isovanhemmilla metsää - siis tulevia metsänomistajia. Nuoret kommentoivat kilpailua:"Käytännön metsänhoitotoimenpiteitä oli vaikea tunnistaa pelkän kirjatiedon pohjalla maastossa". Metsäasioita pitää opettaa metsässä. Nuorten mielestä metsätietokilpailu toimi myös mahdollisuutena oppia asioita metsässä. Kysymys metsien monimuotoisuudesta osoittautui kilpailijoille helpoksi. Lajintuntemuksen taidot olivat hyvin vaihtelevia. Voittaja sai palkinnoksi 150 euron talletuksen Nordea pankkiin. Hänen opettaja Seppo Hietaranta sai Stora Ensolta arvokkaan visakoivuisen tarjottimen tunnustuksena kannustavasta metsä- ja luonto-opetuksesta. Heinin kilpakumppaneina olivat: Hahlanterä Henna Etu-Töölön yläaste Helsinki Hoffström Mira Simonkylän koulu Vantaa Kujanpää Aleksi Espoon yhteislyseo Espoo Ortamo Elina Veräjänkulman koulu Espoo Paumio Jutta Karakallion koulu Espoo Pelkonen Tiia Espoonlahden koulu Espoo Pitkänen Valtteri Matinkylän koulu Espoo Tanninen Tuuli Peltolan koulu Vantaa Mariani-Cerati Minea Kaitaan koulu Espoo Kilpailun toteuttamista tukivat Nordea, Suomen Metsäsäätiö ja Stora Enso. Kuvia pääkaupunkiseudun visasta lehdistön käyttöön osoitteesta: http://www.smy.fi/koulut/metsavisa/ajankohtaista/ Suomen Metsäyhdistys ry. Lisätietoja: Sirpa Kärkkäinen (09) 685 08816, 050- 3512416 sähköposti: sirpa.karkkainen@smy.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT01320/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT01320/wkr0002.pdf