JAN HEINOLLE METSÄNEUVOKSEN ARVONIMI

Tasavallan presidentti on avoimella kirjeellään 25.5.2012 myöntänyt maa- ja metsätalousministeriön johtavalle metsäasiantuntijalle, MMT h.c. Jan Heinolle metsäneuvoksen arvonimen. Arvonimen hakijat luovuttivat presidentin avoimen kirjeen Heinolle 14.8. Säätytalossa Helsingissä järjestetyssä tilaisuudessa. Arvonimeä olivat hakeneet yhdessä Metsähallitus, Föreningen Skogskultur, Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Metsäteollisuus ry, Metsämiesten Säätiö, Maa- ja metsätalousministeriö, Metsäalan asiantuntujat METO, Metsähoitajaliitto ja Suomen Metsäyhdistys.

Suomen Metsäyhdistyksen puheenjohtaja, professori Paavo Pelkonen piti hakijoiden puolesta puheen, jossa hän kuvasi Jan Heinon uraa muun muassa seuraavasti: ” Urapolku, jonka Jan Heino on kulkenut, sopii malliesimerkiksi kehityskelpoisen kansalaisen käsikirjan syventävien opintojen osioon. Kun työtehtäviin mahtuu työskentely teollisuudessa, kuntasektorilla, yksityismetsätalouden organisaatiossa, valtionhallinnossa sekä valtion liikelaitoksessa ja YK:ssa arvostetuimmassa metsäalan tehtävässä, mitä maa päällään kantaa, voidaan puhua suorastaan epätodellisen monipuolisesta ja mittavasta urasta. Jan on osoittanut, että tällainen urakehitys voi olla oikeasti totta ja mahdollinen”.

Jan Heino on toiminut pitkään kansainvälisessä metsäpolitiikassa pohjoismaissa, Euroopan Unionissa ja YK:ssa. Hyvillä henkilökohtaisilla kontakteillaan ja sitkeillä neuvottelutaidoillaan Heino on myötävaikuttanut vahvasti hyvien tulosten saavuttamiseen keskeisissä kansainvälisissä metsäprosesseissa. Kansainvälisessä toiminnassa merkittävin on työura YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestön (FAO) apulaispääjohtajana. Tällä hetkellä Jan Heino johtaa kuudennesta Euroopan metsäministerikonferenssista alkanutta prosessia, jonka tavoitteena on työstää metsiä koskeva oikeudellisesti sitova sopimus. Samoin hän toimii kansainvälisen metsäntutkimuslaitosten unionin (IUFRO) rahoitusmahdollisuuksia identifioivana kehittämisasiantuntijana. Heino on myös kansainvälisen riistansuojeluneuvoston politiikka- ja oikeusdivisioonan puheenjohtaja sekä YK:n metsäfoorumin metsäsektorin rahoituskysymyksiä käsittelevän asiantuntijaryhmän rinnakkaispuheenjohtaja.

Tunnustuksena ansiokkaasta työstä Heino on saanut useita valtiollisia kunnia- ja ansiomerkkejä. Heino on kutsuttu muun muassa Helsingin yliopiston kunniatohtoriksi, Suomen Metsätieteellisen Seuran, Föreningen Skogskulturin ja Suomen Metsäyhdistyksen kunniajäseniksi. Metsäalan toiminnan lisäksi Heino on ollut aktiivisesti mukana mm. kulttuuri-, kasvatus- ja harrastusjärjestöissä.

Lisätietoja:      Jan Heino, maa- ja metsätalousministeriö, p. 040-7714393

Juhani Karvonen, Suomen Metsäyhdistys, p. 050-3512410