Metsävisan voitto Etelä-Pohjanmaalle

Yläkoululaisille tarkoitetun Metsävisan valtakunnallinen loppukilpailu järjestettiin 31.5-1.6 Nuuksion kansallispuistossa Espoossa. Visan voitti Teemu Pihlajasalo Kuortaneen yhteiskoulusta. Toiseksi tuli Johannes Hänninen Punkaharjun koulusta ja kolmanneksi Mikko Tiusanen Olarin koulusta. Loppukilpailuun osallistui 15 nuorta eri maakunnista. He olivat karsiutuneet kilpaan lähes 32 000 osallistujan joukosta noin 400 koulusta. Metsävisassa menestyminen kertoo koululaisen erinomaisista metsäbiologian, -talouden, -teollisuuden ja ympäristöasioiden tiedoista ja taidoista. Tänä vuonna Metsävisa järjestettiin 25. kerran. KILPAILUTEHTÄVÄT Kilpailun aluksi osallistujat saivat käteensä kartan, josta he seurasivat kuljettua reittiä ja merkitsivät matkan varrella kaksi kertaa sijaintinsa. Kasvien ja kasvupaikan välistä yhteyttä tuotiin esiin tehtävässä, jossa piti tunnistaa maalaji sekä nimetä metsätyyppi ja sen opaskasveja. Metsänhoitoa pohdittiin vanhassa kuusikossa, jossa kilpailijoiden tehtävänä oli perustella, miten ja miksi sitä hoidettaisiin talousmetsänä ja toisaalta millä perusteella se jätettäisiin käsittelemättä. Puulajien tunnistamisen yhteydessä piti osata yhdistää puulaji siitä saatavaan tuotteeseen. VALOKUVAT LEHDISTÖN KÄYTTÖÖN: www.oppimispolku.fi TULOKSET 1. Teemu Pihlajasalo, Kuortaneen yhteiskoulu, Kuortane, Etelä-Pohjanmaa 2. Johannes Hänninen, Punkaharjun koulu, Punkaharju, Etelä-Savo 3. Mikko Tiusanen, Olarin Koulu, Espoo, Pääkaupunkiseutu Neljännen sijan jakoivat: (aakkosjärjestyksessä): Janne Jurmu, Karjaan Yhteiskoulu, Rannikko Inka Keinänen, Hauholan koulu, Kainuu Janne Kemppainen, Viitasaaren yläaste, Keski-Suomi Heini Malinen, Tervon yhtenäiskoulu, Pohjois-Savo Irene Mäkitalo, Säkylän yhteiskoulu, Satakunta (Lounais-Suomi) Anni-Maija Nykänen, Pohjankartanon koulu, Pohjois-Pohjanmaa Juuso Ojaniemi, Napapiirin yläaste, Lappi Minna Pietiläinen, Vilppulan yhteiskoulu, Pirkanmaa Oona Rantalainen, Ruokolahden kirkonkylän koulu, Kaakkois-Suomi Outi Reijonen, Polvijärven yläkoulu, Pohjois-Karjala Niko-Petteri Salo, Paimion yläaste, Varsinais-Suomi (Lounais-Suomi) Anna Särkilahti, Mäntynummen koulu, Häme-Uusimaa LISÄTIETOJA Suomen Metsäyhdistys ry, yhteyspäällikkö Sirpa Kärkkäinen puh. 050 351 2416 Metsävisan järjestäjät ja tukijat: Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry, Nordea Pankki Suomi Oyj, Metsähallitus, metsäkeskukset, Metsätalouden kehittämiskeskus TAPIO, Metsäliitto, Metsäteollisuus ry, Suomen Metsäsäätiö, Suomen Metsäyhdistys ry, Stora Enso Metsä ja UPM Metsä.