MIKKO TIUSANEN OLARIN KOULUSTA PÄÄKAUPUNKISEUDUN PARAS METSÄVISAILIJA

Mikko Tiusanen osoittautui pääkaupunkiseudun parhaaksi metsätietäjäksi yläkoululaisten Metsävisassa. Hän voitti maanantaina 8.5.valtakunnallisen Metsävisan pääkaupunkiseudun osakilpailun maastoradalla Helsingin keskuspuistossa. Mikko on innokas hyönteisharrastaja ja häntä kiinnostavat erityisesti kovakuoriaiset. Toiseksi sijoittui Suvi Mäkinen Järvenperän koulusta ja kolmanneksi Tino Koponen Tikkurilan koulusta. Kaiken kaikkiaan Metsävisaan osallistui tänä vuonna pääkaupunkiseudulla noin 3500 7.-9.-luokkalaista. Maastokilpailuun osallistuivat koulujensa parhaat, yhteensä 29 oppilasta. Maastossa ratkottavat kysymykset olivat Suomen Metsäyhdistyksen laatimia. Visailijoiden tehtävänä oli tunnistaa kasvilajeja ja kasvupaikkoja sekä määrittää viimeksi tehtyjä sekä tulevia metsänhoidollisia toimenpiteitä talousmetsässä. Reitin varrelta etsittiin lisäksi jääkauden merkkejä, arvioitiin puun pituutta ja ikää sekä arvuuteltiin puun rungolta löytynyttä hyönteistoukan kotelokehtoa. Kasvilajitunnistuksessa oli mukana mm. valkovuokko, jonka osasi nimetä jokainen kilpailija. Myös metsänhoitotoimenpiteet olivat melko hyvin yläkoululaisten hallinnassa. Hankalaksi osoittautui eläinten jätösten tunnistaminen. Harva tiesi, että haavasta valmistetaan korkealaatuista aikakauslehtipaperia. Kilpailijoiden lisäksi päivään osallistui suuri joukko kannustamaan saapuneita koulukavereita ja opettajia. Nordea Pankki palkitsi Mikko Tiusasen 150 euron rahapalkinnolla. Retkeä emännöivä Kirsi Nordström ojensi Mikon opettaja Eero Terholle Stora Enso Metsän lahjoittaman visakoivuisen tarjottimen. Touko-kesäkuun vaihteessa Mikkoa odottavat uudet haasteet. Hän edustaa pääkaupunkiseutua valtakunnallisessa loppukilpailussa, joka järjestetään 31.5-1.6.2006 Nuuksion kansallispuistossa. Loppukilpailussa kohtaavat maakuntien parhaat metsävisailijat eri puolilta Suomea. Metsävisa poiki hauskoja ideoita Metsävisan kouluissa käydyssä alkukilpailussa etsittiin tänä vuonna uusia tapoja käyttää puuta tulevaisuudessa. Maastokilpailun yhteydessä kekseliäimmistä ideoista palkittiin diplomeilla neljä oppilasta. Tuuli Lehtonen Torpparinmäen peruskoulusta oli ideoinut älypaperilla päällystetyn hatun, joka kertoo, koska on aika pestä hiukset. Hanna Kuisma Olarin koulusta puolestaan siirtäisi tulimatojen geenejä puihin, jotka voisivat näin toimia lyhtypylväinä. Markus Karila Vartiokylän yläasteelta haluaisi kehittää pakkausmateriaalin, jota ei tarvitsisi poistaa ennen ruuan kypsentämistä. Raita Mäenpää Espoon yhteislyseosta ehdotti kosteusmittarina toimivaa puupalaa, joka sijoitettaisiin ulko- ja sisäseinän väliin. Kosteuden muuttuessa puupalan väri vaihtuisi. Metsävisan tavoitteena on innostaa nuoria metsä- ja luontoasioiden pariin. Samalla se kannustaa seuraamaan ajankohtaisia metsäalan tapahtumia. Pääkaupunkiseudun Metsävisa oli osa Stora Enson koululaisille tarjoamaa metsäretkeilyä, jonka aikana tutustuttiin myös nykyaikaiseen metsätyöhön. Valtakunnallisen Metsävisan järjestelyissä ovat mukana Biologian ja maantieteen opettajien liitto, Suomen Metsäyhdistys, Nordea Pankki Suomi, koulujen biologian opettajat sekä sadat metsäammattilaiset eri organisaatioista. Kuvat Kuva pääkaupunkiseudun voittajasta löytyy www.oppimispolku.fi etusivun uutisista. Kuvateksti: Pääkaupunkiseudun voittaja Mikko Tiusanen määrittää metsätyyppiä. Mikon opettaja Eero Terhoa on mahdollista haastatella. Hänen puhelinnumeronsa on 0400 445845. Lisätietoja Jenni Hildén, Suomen Metsäyhdistys ry, jenni.hilden@smy.fi, puh. 045 6575 440 Sirpa Kärkkäinen, Suomen Metsäyhdistys ry, sirpa.karkkainen@smy.fi, 050 3512 416 Kirsi Nordström, Stora Enso Metsä, kirsi.nordstrom@storaenso.com, puh. 040 5729 669 Heli Repo, Nordea Pankki Suomi Oyj, heli.repo@nordea.fi, puh. 050 3039 198 http://www.smy.fi/koulut/metsavisa/