Pääkaupunkiseudun parhaaksi Metsävisassa selvisi Johannes Fagerholm

Valtakunnallisessa tieto- ja taitokilpailussa Metsävisassa vuosiluokkien 7-9 oppilaat mittaavat tietonsa metsäbiologiasta, metsätaloudesta, metsäteollisuudesta ja ympäristöasioista. Pääkaupunkiseudun maastokilpailu järjestettiin 8.5.2009 Metsäntutkimuslaitoksen Ruotsinkylän tutkimusaseman tuntumassa Tuusulassa. Kauniaisten, Espoon, Vantaan ja Helsingin kouluista Visaan osallistui 42 koulua. Jokaisen koulun paras visailija kutsuttiin maastokilpailuun, jonka voitti Mankkaan koulun kahdeksasluokkalainen Johannes Fagerholm.

Maastokilpailussa oppilaat mm. tunnistivat kasveja ja arvioivat metsikön seuraavaa metsänhoitotoimenpidettä. Vaikeaksi osoittautuivat puiden iän ja pituuden arviointi, sammallajien nimeäminen sekä eläinten jätösten tunnistaminen. Metsätyypit tunnettiin hyvin, mutta perustelu olikin sitten jo vaikeampaa. Suurin osa kilpailijoista myös tunnisti kuivan kankaan kasvit hyvin.

Johannes Fagerholmin mukaan kilpailun helpoin osuus oli puulajien tunnistaminen ja haastavin puolestaan sammallajien nimeäminen. Puulajit voittaja tunnistikin virheettömästi. Fagerholm kertoo apua olleen isän kasviharrastuksesta. Mökillä kasvatetaan eri puulajeja.

Voittaja palkittiin 150 euron talletuksella Nordean tilille. Lisäksi hän pääsee osallistumaan Visan viimeiseen vaiheeseen eli Punkaharjulla Metsämuseo Luston upeissa puitteissa 25.5. järjestettävään valtakunnalliseen loppukilpailuun, jossa pääkaupunkiseudun ja maakuntien parhaat visailijat kisailevat koko metsävisan voitosta. Tuore voittaja Johannes Fagerholm ei kuitenkaan itse pääse Lustoon kilpailemaan, joten hänen paikkansa saa nyt toiseksi sijoittunut Olarin koulun yhdeksäsluokkalainen Kata Halonen.

Halonen otti mielellään kisapaikan vastaan ja kertoi suunnittelevansa kisaan valmentautumista Nuuksion metsissä heti koeviikon jälkeen. Nyt pidetyssä kisassa hänen mukaansa metsätyyppien ja lajien tunnistaminen oli helpointa ja haastavinta oli tunnistaa eläinten jätöksiä.

Kilpailun lisäksi päivään sisältyi metsäistä ohjelmaa. Maastossa nautitun lounaan jälkeen kilpailijat suunnistivat kohti Koiramäen pajutilaa, jossa he tutustuivat pajuviljelmiin ja upeista pajutöistä koostuvaan näyttelyyn. Visailijat ja kannustajat saivat myös tehdä oman pajutyön.

Kuvia:

Kuvia kilpailusta on saatavissa Metsävisan internetsivuilta osoitteesta www.metsavisa.fi . Kuviin liittyvät kysymykset Anu Suomalaiselle (Puh. 045 6575 440, anu.suomalainen@smy.fi)

Lisätietoja:

Pääkaupunkiseudun Metsävisan voittaja Johannes Fagerholm, puh. 040-5171737

Sirpa Kärkkäinen, Suomen Metsäyhdistys ry, sirpa.karkkainen@smy.fi, puh. 050 3512 416