Peruskoululaiset Kisailevat Metsätiedoista

PERUSKOULULAISET KISAILEVAT METSÄTIEDOISTA Ensi tiistaina, 26. maaliskuuta järjestetään 422 peruskoulun yläasteella valtakunnallinen metsätietokilpailu, Metsävisa. Metsävisan tarkoituksena on tiedon mittaamisen lisäksi herättää nuorten kiinnostusta metsiä ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia kohtaan. Kilpailussa on vuosittain mukana kaksi kolmasosaa maan yläasteista. Metsävisaa on järjestetty vuodesta 1982 alkaen ja siihen on ottanut osaa yli puoli miljoonaa suomalaista. Metsävisassa kolme vaihetta Ensi tiistaina kisa käydään luokkahuoneissa. Koulujen parhaat pääsevät maakunnallisiin kilpailuihin, joiden voittajat ottavat osaa valtakunnalliseen loppukilpailuun. Loppukilpailu pidetään 23-24.5.2002 Joensuussa Silva2002 -metsänäyttelyn yhteydessä. Loppukilpailu järjestetään maastossa, mutta maastoon mennään usein jo maakuntatasollakin. Maastossa punnitaan myös käytännön metsä- ja ympäristötietoja ja -taitoja. Menestyminen vaatii monipuolista osaamista Metsävisassa menestyminen vaatii tietoa lajintuntemuksessa, metsäbiologiassa, metsän talous- ja virkistyskäytössä, ympäristöasioissa sekä metsäteollisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Osallistujamäärä kertoo visan suosiosta ja siitä, että opettajat pitävät tärkeänä yläasteikäisten metsätiedon tason mittausta valtakunnallisella kilpailulla. Metsävisan kysymyksistä vastaavat Biologian ja maantieteen opettajien liitto sekä Suomen Metsäyhdistys. Metsävisan toteuttamiseen osallistuu koko metsäsektori Metsähallitus, metsäkeskukset, Metsäliitto, Metsäteollisuus ry, Stora Enso Oyj ,Tapio sekä UPM-Kymmene Oyj. Tänä vuonna Metsävisan järjestämistä tukevat myös Metsämiesten säätiö ja Suomen Metsäsäätiö. Kaikki Metsävisaan osallistuvat palkitaan Metsäammattilaiset jakavat Metsävisan palkinnot jokaisessa peruskoulussa. Samalla he pitävät koululaisille luennon koulun toivomasta metsäaiheesta tai järjestävät metsäretkeilyn. Kaikki osallistujat saavat muistoksi Metsävisa-jääkaappimagneetin. Koulujen parhaat palkitaan aidolla suomalaisella kuksalla. Vastaukset tarkastavat opettajat saavat muistoksi visakoivuisen pikarin. Lisätietoja: - Tietoja visailevista kouluista saa metsäkeskuksista tai Suomen Metsäyhdistyksestä - Tiedot tulevista maakuntakilpailuista metsäkeskuksista - Lisää Metsävisasta, aiempien vuosien kysymyksiä ja metsäkeskusten visasta vastaavien tiedot löytyvät Internetistä osoitteesta www.smy.fi/koulut/metsavisa/ - koulujen biologian ja maantieteen opettajat - Biologian ja maantieteen opettajien liitto, Anne Sorsa- Vainikka, puh. (09) 454 0420 - Suomen Metsäyhdistys, Sirpa Kärkkäinen, puh 050 351 2416 ja Terttu Teränen, puh. (09) 685 0880 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/18/20020318BIT00070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/18/20020318BIT00070/wkr0002.pdf