Rovdjuren i centrum i Skogsnöten

”Tjuvskyttar jagade varg med snöskoter”, ”Tjugo procent av lodjuren ska skjutas”, ”Björnen var en fara för allmänheten”. De här rubrikerna är plockade från Hufvudstadsbladet, Österbottens Tidning och Vasabladet.

De stora rovdjuren hör till vår natur. De har just inga andra fiender än människan. Våra beslut och handlingar inverkar på hur många stora rovdjur vi har. Det är inte lätt att fatta beslut som gäller rovdjuren då det finns många motstridiga uppfattningar.

I år kretsar mycket i Skogsnöten kring frågor som berör de stora rovdjuren. Skogsnöten ordnas den 8 februari och i år deltar nästan 30 000 högstadieelever. I Skogsnöten får eleverna visa vad de kan om de stora rovdjur som vi har i Finland, deras levnadssätt och vad som inverkar på rovdjursstammarnas storlek.

Från Åland till Lappland

Över 400 skolor runt om i Finland har anmält sig till Skogsnöten, från den åländska skärgården till nordligaste Lappland. Frågorna är gjorda av biologi- och geografilärare och de utgår från läroplanen. De elever som klarar sig bäst i sin skola går vidare till en regional uttagningstävling och de bästa i varje region inbjuds till finalen som går av stapeln den 29–30 maj i Helsingfors.

Skogsnöten främjar samarbetet mellan skolor och skogsbranschen. I arrangemangen kring Skogsnöten deltar Biologi- och geografilärarnas förbund BGLF rf., Finska Forstföreningen, OP-Pohjola, Forststyrelsen, Stora Enso, UPM, Metsäliitto, Finlands skogscentral, Skogsbrukets utvecklingscentral Tapio, Skogsindustrin rf. och Finlands Skogsstiftelse.

Tilläggsuppgifter

Gerd Mattsson-Turku, Skogsbrukets utvecklingscentral Tapio, tfn 0500 718 256