Sirkka-Liisa Anttila: Uusiutuvien luonnonvarojen painoarvoa lisättävä

Tiedote 28.8.2007

Pohjolan ja Baltian maiden taloudet ovat erittäin riippuvaisia luonnonvarojen käyttöön perustuvasta kestävästä kulutuksesta ja tuotannosta. Siksi luonnonvarojen käyttö on optimoitava tulevaisuudessa paremmin. ”Hallitusten on tiedostettava vastuunsa ja kehitettävä politiikkojaan niin, että luonnonvarojen käyttö ja talouskasvu ovat kestävällä pohjalla”, maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila linjasi tänään Suomen Metsäyhdistyksen järjestämän ”Renewable Resources – Sustainable Future” -luonnonvarafoorumin avajaisissa. Etenkin uusiutuvien luonnonvarojen painoarvoa on ministerin mielestä lisättävä päätöksenteossa.

”On selvää, että uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöä on korvattava uusiutuvilla”, ministeri totesi. Lisäksi hän huomautti, että luonnonvarojen käytön aiheuttamien kielteisten vaikutusten vähentäminen talouskasvua häiritsemättä on toinen merkittävä haaste. Siitä selviytyäksemme luonnonvaroja on käytettävä viisaasti, ”Vähemmästä on saatava enemmän”.

Luonnonvarojen käytön optimoimisen ja poliittisen ohjauksen tueksi tarvitaan ajantasaista tietoa eri maista ja keskustelua eri luonnonvarasektoreiden välillä. YK on ehdottanut, että keskustelukanavaksi perustettaisiin kansainvälinen luonnonvarapaneeli. Myös Pohjoismaiden ja Baltian välistä yhteistyötä tiedon tuottamisessa ja kokoamisessa tarvitaan lisää.

”Euroopan biotalous ei pysty kilpailemaan maailmanlaajuisesti perusmaataloustuotteiden tuotannossa, vaan sen on turvauduttava muihin vahvuuksiinsa”, Monika Sormann Euroopan komissiosta sanoi. Hänen mukaansa Euroopan vahvuuksia ovat esimerkiksi kyky tehdä uusia innovaatioita, bio- ja entsyymiteknologia sekä vahva kemianteollisuus. Uusiutuvilla luonnonvaroilla on niissä kaikissa keskeinen asema.

Suomen Metsäyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Juha Hakkarainen muistutti puheessaan, että puu on hyvä esimerkki uusiutuvien luonnonvarojen tarjoamista mahdollisuuksista. Suomessa metsäteollisuus tuottaa sellun, paperin, puutavaran ja lukuisten muiden tuotteiden lisäksi myös energiaa. Sen osuus kaikesta Suomessa tuotetusta bioenergiasta on 80 prosenttia.

”Renewable Resources – Sustainable Future” -tilaisuus kokosi yhteen noin 30 luonnonvara-alan asiantuntijaa Pohjoismaista ja Baltiasta. Se järjestettiin osana Suomen Pohjoismaiden ministerineuvoston puheenjohtajuuskautta. Foorumin rahoitukseen osallistuivat maa- ja metsätalousministeriö sekä Pohjoismaiden ministerineuvosto.

Lisätietoja:
Eeva Hellström, johtaja
Päättäjien Metsäakatemia,
Suomen Metsäyhdistys ry
eeva.hellstrom@smy.fi
(28.8. tavoitettavissa klo 17 jälkeen)

Teemu Seppä, ylitarkastaja
maa- ja metsätalousministeriö