Suomen Metsäyhdistys ry: Valtakunnallisen Metsävisan 2008 voitti Valtteri Korteniemi Kainuusta

Yläkoulujen valtakunnallisen Metsävisan loppukilpailu pidettiin tiistaina 27.5.2008 Espoon Röylässä. Metsävisan loppukilpailun ja samalla koko valtakunnallisen Metsävisan voitti kainuulainen Valtteri Korteniemi Puolankajärven koulusta Puolangalta. Toiseksi tuli Kaakkois-Suomea edustanut Ville Huomolin Taavetin Yläasteelta Luumäeltä ja kolmanneksi Häme-Uudenmaan edustaja Ilkka Särkiö Lahden Lyseosta. Muut kilpailijat jakoivat neljännen sijan.

Loppukilpailuun osallistui 15 nuorta eri maakunnista. He olivat karsiutuneet kilpaan lähes 32 000 osallistujan joukosta. Metsävisassa menestyminen kertoo koululaisen erinomaisista metsäbiologian, -talouden, -teollisuuden ja ympäristöasioiden tiedoista ja taidoista. Tänä vuonna Metsävisa järjestettiin 27. kerran ja siihen on ottanut osaa jo yli 800 000 suomalaista.

Loppukilpailu

Kilpailu toteutettiin maastokilpailuna, jossa metsävisailijat esimerkiksi tunnistavat kasveja ja miettivät, mikä on metsikön seuraava metsänhoidollinen toimenpide ja miten hiili kiertää metsässä. Maastokilpailun rata kulki vaihtelevassa Nettaan tilaan kuuluvassa yksityismetsässä. Kilpailuvastauksista huomasi, että kyseessä on Suomen parhaat metsävisailijat, sillä mikään osa-alue ei tuntunut tuottavan heille vaikeuksia. Erittäin hyvin tiedettiin puiden merkitys hiilen kiertoon. Myös pikkunisäkkäiden tunnistus sujui erinomaisesti.

Keskiviikkona loppukilpailijoille oli järjestetty ohjelmaa ja vierailuja puun käyttöön liittyen. Metsävisailijat vierailivat mm. Otaniemen puustudiossa tutustumassa puuarkkitehtuuriin ja Lottonen Guitars Oy:n ja Liikanen Musical Instrumets Ky:n kitarapajoilla.

Lähes kaikki loppukilpailijoista ovat tekemisissä metsäasioiden kanssa tavalla tai toisella. Esimerkiksi Lapin edustajan Jenni Harjun harrastuksena on metsästys ja pääkaupunkiseutulainen Elias Herva harrastaa partiota. Kilpailun voittaja Valtteri Korteniemen perhe puolestaan omistaa metsää.

Tulokset

1. Korteniemi Valtteri, Puolankajärven koulu, Puolanka, Kainuu
2. Huomolin Ville, Taavetin koulu, Luumäki, Kaakkois-Suomi
3. Särkiö Ilkka, Lahden Lyseo, Lahti, Häme-Uusimaa

Neljännen sijan jakoivat (aakkosjärjestyksessä):

Alanne Alisa, Linnajoen koulu, Porvoo, Rannikko
Eronen Topi, Rantasalmen yläaste, Rantasalmi, Etelä-Savo
Harju Jenni, Kirkonkylän koulu, Sodankylä, Lappi
Hernesniemi Kaisa , Lappajärven keskikoulu, Lappajärvi, Etelä-Pohjanmaa
Herva Elias, Käpylän peruskoulu, Helsinki, Pääkaupunkiseutu
Hurskainen Veera, Sylvään koulu, Vammala, Pirkanmaa
Kytölä Terhi, Konneveden yläaste, Konnevesi, Keski-Suomi
Multasuo Elina, Kempeleen yläaste, Kempele, Pohjois-Pohjanmaa
Roitto Julia, Pohjanlinnan koulu, Kankaanpää, Satakunta
Rotgers Otto, Nikalan yläaste, Keitele, Pohjois-Savo
Ruokolainen Matti, Poikolan koulu, Juuka, Pohjois-Karjala
Soittila Minna, Hemmingin koulu, Masku, Varsinais-Suomi

Metsävisan järjestäjät ja tukijat: Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry, Nordea Pankki Suomi Oyj, Metsähallitus, metsäkeskukset, Metsätalouden kehittämiskeskus TAPIO, Metsäliitto, Metsäteollisuus ry, Suomen Metsäsäätiö, Suomen Metsäyhdistys ry, Stora Enso Metsä ja UPM Metsä.

Lisätietoja:
Sirpa Kärkkäinen, Suomen Metsäyhdistys ry, Puh. 050 351 2416
Anu Suomalainen, Suomen Metsäyhdistys ry, Puh. 045 6575 440

Lehdistön käyttöön tarkoitettuja valokuvia löytyy sähköisessä muodossa kuvatiedotteesta Metsävisan kotisivuilta klo 14 jälkeen osoitteesta www.metsavisa.fi kohdasta tiedotteet.