MS-liiton avokuntoutuspalveluista tuli Aksoni avokuntoutus

MS-liiton avokuntoutusyksikkö on saanut uuden nimen Aksoni avokuntoutus. Nimeämisellä MS-liitto haluaa tuoda esiin avokuntoutuksen tärkeää roolia osana liiton kuntoutuspalveluja. MS-liiton avokuntoutustoiminta syntyi kolmetoista vuotta sitten, kun MS-liitto käynnisti avokuntoutuksen kehittämishankkeen. Aksonin palveluja käyttää vuosittain noin 1300 kuntoutujaa eri puolilta Suomea. Aksoni avokuntoutus tuottaa palveluja MS-tautia tai harvinaisia eteneviä neurologisia sairauksia sairastavien ja heidän läheistensä tarpeisiin. Nimensä Aksoni avokuntoutus sai hermosolun viejähaarakkeelta eli aksonilta, joka välittää hermoimpulsseja. Aksoni avokuntoutuksen järjestämät palvelut, kuten avosopeutumisvalmennus ja avokuntoutuskurssit, alueelliset kuntoutuskurssit ja lomat, tulevat säilymään ennallaan. Vuoden alusta palvelut täydentyivät neuvolatoiminnalla kun Helsingin MS-neuvola siirtyi Helsingin ja Uudenmaan MS-yhdistykseltä osaksi Aksonin toimintaa. Neuvolan sosiaalityöntekijät antavat sairastaville valtakunnallisesti neuvonta- ja ohjauspalvelua.