MS-tauti on yhä vakava sairaus

MS-taudin yhteiskunnalliset vaikutukset ovat merkittävät. Suomessa on noin 6 500 MS-tautiin sairastunutta, joista noin puolet on työkyvyttömyyseläkkeellä tai osatyökyvyttömyyseläkkeellä. MS-taudin kehittynyt hoito mahdollistaa lähes oireettoman elämän monille viime vuosina sairastuneille, mutta taudin kulkua muuntavat lääkkeet eivät hyödytä niitä, joiden sairaus on edennyt pitkälle tai joiden sairaus on nopeasti etenevä. MS-taudin kulkua muuntavia lääkkeitä on ollut saatavilla noin kymmenen vuoden ajan. Lääkkeet vähentävät sairauteen liittyviä pahenemisvaiheita ja niiden aiheuttamia vaurioita, mutta lääkityksellä ei vielä voida poistaa hermostoon jo syntyneitä vaurioita. Kuntoutus, oireenmukaiset hoidot ja henkilökohtainen avustaja parantavat vaikeavammaisten MS-tautia sairastavien elämänlaatua. Kaikki sairastuneet tarvitsevat neurologin palveluja, kuntoutusta ja tukea sairauteen sopeutumiseen. – Kehittyneestä lääkehoidosta huolimatta MS on vakava sairaus. Etenevä neurologinen sairaus merkitsee suurta epävarmuutta elämään ja sen vaikutukset arkeen ovat yksilöllisiä, MS-liiton toimitusjohtaja Helena Ylikylä-Leiva muistuttaa. MS-tauti on Suomessa nuorten aikuisten yleisin vakava neurologinen sairaus. Taudin kulkuun vaikuttava lääkehoito tulee aloittaa mahdollisimman pian sairastumisen jälkeen. Työkyvyn säilymiseen vaikuttavat myös kuntoutus ja työelämän joustot.