Suomi on kärkimaita MS-taudin yleisyydessä

Toukokuun viimeisenä keskiviikkona 27.5. vietetään ensimmäistä kertaa Maailman MS-päivää. MS-taudin esiintyvyys on Suomessa maailman korkeimpia. MS-tauti on Suomessa yleisin nuorten aikuisten vakava neurologinen sairaus. MS-tautiin sairastuneiden määrä on kasvussa, mutta taudin etenemistä hidastavat hoidot ovat kehittyneet voimakkaasti viime vuosina. Tarkkaa tietoa suomalaisten MS-tautiin sairastuneiden määrästä ja toimintakyvyn kehityksestä ei ole saatavilla. - MS on Suomessa melko yleinen, mutta tuntematon sairaus. Sairastuneista ei ole kattavaa tietoa, joten tukimuotoja voidaan suunnitella vain niiden mukaan jotka pystyvät hakemaan apua, Suomen MS-liiton toimitusjohtaja Helena Ylikylä-Leiva kertoo. Suomen MS-liiton tavoitteena on luoda Norjan, Ruotsin ja Tanskan tapaan kansallinen MS-rekisteri, johon kerätään tietoa maassa tehdyistä MS-diagnooseista. Tautirekisterin avulla voidaan kehittää sairastuneiden hoitoa ja sosiaaliturvaa sekä sairauden tutkimusta. Suomessa toimii jo mm. munuaistautien rekisteri, näkövammarekisteri sekä syöpärekisteri. MS-tautiin sairastunut on tyypillisesti nuori nainen. Taudin kulku on yksilöllinen, mutta se ei tavallisesti lyhennä elinikää. Lääkehoidon, kuntoutuksen ja työelämän joustojen avulla monet sairastuneet voivat jatkaa työelämässä. Maailmassa on noin 1,3 miljoonaa MS-tautia sairastavaa henkilöä. Sairaus on yleisintä Pohjois-Euroopassa. Tutkijat epäilevät yleisyyden johtuvan ympäristötekijöistä. Suomessa uusia diagnooseja tehdään vuosittain noin 250. Maailman MS-päivän tapahtumat keskiviikkona 27.5.2009: Helsingissä toritempaus Asema-aukiolla klo 15–19. Hämeenlinnassa katutempaus kävelykatu Reskalla klo 15–19. Jyväskylässä katutempaus kävelykadulla klo 15–19. Kemissä infopiste Citymarketin aulassa klo 12–18. Kuhmossa toritempaus Kuhmon torilla klo 10–12. Lappeenrannassa avoimet ovet MS-liiton Palvelutalo Satakielessä klo 12–16. Taiteilija Kauko Pajalan 20-vuotisjuhlanäyttely esillä viimeistä päivää. Lappeenrannassa katutempaus kävelykatu Oleksilla (sateen sattuessa kauppakeskus Oprissa) klo 15–19. Oulussa MS-liiton infopiste Kumppanuuskeskuksen aulassa klo 12–15. Oulussa katutempaus Rotuaarilla klo 15–19. Rovaniemellä info-tilaisuus Lapin keskussairaalan aulassa klo 10. Myynnissä MS-liiton kortteja ja adresseja, pika-arpajaiset. Rovaniemellä yleisötapahtuma Lordi-aukiolla klo 14- 17. Tietoa, pika-arpoja, ilmapalloja jne. Rovaniemellä Mistä saan apua -info- ja keskustelutilaisuus kuntoutuksesta ja sosiaaliturvasta Lähteentien pirtillä klo 18–20. Tampereella katutempaus Stockmannin ympäristössä klo 15–19. Turussa katutempaus Yliopistonkadulla klo 15–19.