Ideasta ensi-iltaan: näytelmäkirjoituskilpailu tuo nuorten äänen näyttämöille

Suomen Nuorisoseurat järjestää Whatsupp? -näytelmäkirjoituskilpailun alle 29-vuotiaille nuorille harrastajakirjoittajille. Teemana on kohtaaminen.

"Näytelmän kirjoittaminen on prosessi, joka saattaa helposti tyssätä alkuinnostuksen jälkeen. Pyrimme tällä kilpailulla tukemaan nuoria kirjoittajia työstämään tekstiään näyttämölle pääsyyn asti. Kilpailuun osallistuvien tekstien ei tarvitse välttämättä vielä olla valmiita sanasta sanaan toteutettavia näytelmiä," kuvailee Suomen Nuorisoseurojen koordinaattori, teatteri-ilmaisun ohjaaja Pasi Saarinen kilpailun taustoja.

Kohtaamisen teemaa saa käsitellä vapaasti. Kohtaaminen voi olla tapahtumien lähtökohta, tausta tai kantava teema. Käsikirjoitukset voivat olla tosipohjaisia tai kuvitteellisia. Pituussuositus on 20–30 sivua ja tekstien on sovelluttava lapsi- ja nuorisoryhmien esitettäviksi. Kilpailu tarjoaa nuorille mahdollisuuden saada äänensä kuuluviin teatterin kautta. Tavoitteena on madaltaa kynnystä ottaa harrastajateatteriin esitettäväksi uusia, ajankohtaisia nuorten itsensä kirjoittamia tekstejä.

"Toivomme raikkaita tekstejä, jotka peilaavat kirjoittajien maailmaa omaperäisesti ja ennakkoluulottomasti," Saarinen kannustaa.

Kirjoitusaikaa on 31.7.2015 saakka ja kilpailutekstit lähetetään osoitteeseen: naytelmat@nuorisoseurat.fi

Syksyllä 2015 ansioituneimmat näytelmätekstit pääsevät hiontaan, jossa kirjoittajat saavat palautetta teksteistään ja pystyvät kehittämään ideaa eteenpäin. Palautetta käsikirjoituksista antavat kulttuurisen nuorisotyön koordinaattori Pasi Saarinen ja Nuorisoseurojen teatteriagentit.

Keväällä 2016 kolme parasta tekstiä saa ensi-iltansa Nuorisoseurojen näyttämöillä eri puolilla Suomea. Valinnan tuotantoon lähtevistä teksteistä tekee näytelmäkirjoituskilpailun suojelija, kirjailija ja esitysdramaturgi Siri Kolu, joka tunnetaan muun muassa huikean suosion saavuttaneen Me Rosvolat -sarjan kirjoittajana.

Hiontaan ja tuotantoon päässeet tekstit kootaan julkaisuksi. Tuotantoon yltäneet tekstit saavat rahapalkintona 500 euroa ja julkaisukoosteeseen valitut tekstit 150 euroa. Suomen Nuorisoseurat pidättää itselleen oikeuden esittää kilpailuun osallistuneita näytelmiä. Nuorisoseurat tukee näytelmien syntymistä sekä tuotannollisesti että tiedotuksellisesti.

Lisätietoja:
Suomen Nuorisoseurojen kulttuurisen nuorisotyön koordinaattori, teatteri-ilmaisun ohjaaja:
Pasi Saarinen, puh. 050 408 0366, pasi.saarinen@nuorisoseurat.fi

Suomen Nuorisoseurat

Suomen Nuorisoseurat on Suomen merkittävin kulttuurista lapsi- ja nuorisotyötä tekevä järjestö. Nuorisoseurat tarjoaa kaikenikäisille laadukkaita kulttuuriharrastuksia, kuten tanssia, teatteria, sirkusta ja musiikkia. Järjestö on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton.

Nuorisoseuroissa jokaisella lapsella, nuorella ja aikuisella on mahdollisuus harrastaa kulttuuria, kasvaa aktiiviseksi yhteisön jäseneksi ja kokea tekemisen riemua!

Pikafaktat

50 000 jäsentä 20 000 harrastajaa viikoittain 700 nuorisoseuraa ympäri Suomen 600 nuorisoseurantaloa 1/2 miljoonaa tapahtumakävijää vuosittain