RAMPPIKUUME-nuorisoteatterifestivaalin pääpalkinto Vantaalle

RAMPPIKUUME - Valtakunnalliset nuorisoteatteripäivät 22.-24.4.2016 keräsi viikonloppuna Kankaanpäähän reilut 200 13-20 -vuotiasta teatterintekijää, paikallisia talkoolaisia ja henkilökuntaa sekä teatteriryhmien ohjaajia ympäri Suomen. Tapahtuma järjestettiin jo 20. kerran.

RAMPPIKUUMEEN esityskatselmukseen osallistui yhteensä 7 esiraadin valitsemaa esitystä. Lisäksi nähtiin kutsuvieraana virolainen KutiMuti Stuudio. Nuoret myös kouluttautuivat teatterialan työpajoissa ammattilaisten ohjauksessa.

Katselmuksessa jaettiin yksi pääpalkinto sekä stipendejä ja kunniakirjoja. RAMPPIKUUMEEN pääpalkinnon voitti vantaalaisen Martinlaakson lukion teatteriryhmä esityksellään ”Ei”.

Raadin jäseninä olivat näyttelijät Antti Laukkarinen ja Helena Rängman, ohjaaja-kouluttaja Pia Koponen sekä esiintyjä-kirjoittaja Juuso Kekkonen.

TULOKSET

Pääpalkinto: Ei, Martinlaakson lukion teatteri. Raati kiitteli perusteluissaan erityisesti ryhmän keskinäistä dynamiikkaa sekä ryhmän ja vastanäyttelijöiden kunnioittamista. Esitys nähtiin toimivaksi kokonaisuudeksi. Myös esityksen ohjaus sai hyvää palautetta raadilta.

Suomen Nuorisoseurojen nuoren teatterintekijän stipendin sai Muonion ja Kittilän nuorisoteatteriryhmistä koostuva kokoonpano MUKI:inmenevät esityksellään Café Destiné. Stipendi myönnettiin hersyvästä teatterileikistä ja ilosta.

Muita stipendejä saivat Sammon Keskuslukio (musiikista), Mikkelin Poikateatteri (rohkeasta ja ajankohtaisesta aihevalinnasta), Kangasalan Pikkuteatteri (taidokkaasta näyttelijäntyöstä), Sällit – eräs tamperelainen poikateatteri (vahvasta fyysisestä yhdessä tekemisestä) sekä Porin Lyseon ilmaisutaidonryhmä (taidokkaasta ryhmätyöstä).

Kunniamaininnan hyvästä näyttelijäntyöstä saivat Janika Roivainen (Sammon Keskuslukio), Iida Aaltio (Sammon Keskuslukio), Paavo Keski-Orvola (Sällit – eräs tamperelainen poikateatteri), Roope Repo (Mikkelin Poikateatteri), Konsta Nieminen, Riku Liski, Eero Salmela ja Tino Leinonen (Kangasalan Pikkuteatteri) sekä Tiinakaisa Nikkinen ja Henna Tokoi (MUKI:inmenevät). Mikkelin Poikateatteri sai kunniamaininnan hersyvästä Kela-musikaalikohtauksesta. Martinlaakson lukion teatterin Iiris Kankkunen sai kunniamaininnan halusta tehdä teatteria.

RAMPPIKUUMEEN tuottavat Satakunnan Nuorisoseurojen Liitto ry, Kankaanpään kaupunki, Kankaanpään Nuorisoseura ry. yhteistyössä Suomen Nuorisoseurojen ja Opintokeskus Kansalaisfoorumin kanssa. Stipendit ovat lahjoittaneet Suomen Nuorisoseurat, Vatajankosken Sähkö Oy sekä Kankaanpään kaupunki.

Kuva: Siri Haapanen

Tiedustelut ja kuvia: