Vuoden nuorisoseura luo Rutalahdelle toimintaa, kulttuuria ja työpaikkoja

Rutalahti on pieni, mutta virkeä kahden sadan hengen keskisuomalainen kylä, josta kunta on jatkuvasti vähentänyt palveluita ja harrastusmahdollisuuksia. Toissa vuonna kyläkoulu päätettiin lakkauttaa ja viime syksynä lapset aloittivat koulutaipaleensa naapurikylässä. Paikallinen nuorisoseura on kuitenkin vahvassa nousussa niin toiminnan määrän kuin laadun suhteen. Rutalahden nuorisoseura on houkutellut riveihinsä 286 jäsentä ja pyörittää menestykkäästi niin sählykerhoa, luistinrataa, kesäkahvilaa, teatteritoimintaa kuin nuorisoseurantaloa.

Seuran puheenjohtaja Samuli Huikko on ollut nuorisoseuralainen koko elämänsä. Hän on kehittänyt valtavalla innostuksella ja yrittäjämäisellä otteella seuran toimintaa, erityisesti tanssilato Letkaliiteriä. Letkaliiterin yhteyteen rakennettu Huikon ideoima ja hankerahalla toteutettu Letkakahvio on myös ottanut paikkansa Rutalahden kesässä – ja tarjonnut kylän nuorille työllistymismahdollisuuksia. Rutalahden markkinat ovat kasvaneet uskomattoman isoksi tapahtumaksi paljolti Huikon innokkuuden ansiosta. Viime vuonna markkinoilla vieraili 4000 kävijää.

Rutalahden nuorisoseura vastaa pitkälti kylän kulttuuri-, liikunta-, koulutus- ja vapaa-ajan toiminnasta. Talvisin kyläläisten käytössä on talkoovoimin ylläpidetyt luistinrata ja ladut, joista yksi kulkee Huikon oman pellon poikki. Nuorisoseurantalolla järjestetään erilaisia liikuntatunteja, esimerkiksi kahvakuulaa tai kotimaiseen tanssiin pohjautuvaa yhteisöllistä ryhmäliikuntaa FolkJamia. Nuorisoseuran ansiosta Rutalahti pursuaa kesäisin kulttuuria. Viime vuonna Rutalahden Nuorisoseuran Teatteri esitti komedian "Näillä mennään" ja Letkaliiterillä järjestetyissä tanssi- ja musiikkitapahtumissa vieraili yli kolme tuhatta henkeä.

Aktiivinen toiminta palkittiin valtakunnallisella Vuoden nuorisoseura -tittelillä Nuorisoseuragaalassa 20.3. Tämän lisäksi seura nappasi myös alueellisen Vuoden nuorisoseura -palkinnon toista kertaa peräkkäin ja seuran puheenjohtaja valittiin Vuoden nuorisoseuratekijäksi Keski-Suomessa.

Vuoden nuorisoseura

Suomen Nuorisoseuroihin kuuluu n. 750 seuraa ja yli 50 000 jäsentä. Tunnustus jaettiin tänä vuonna 38. kertaa. Palkinto jaettiin perjantaina 20.3. Keski-Suomen Nuorisoseuragaalassa Rutalahden nuorisoseurantalolla. Lisäksi gaalassa jaettiin Keski-Suomen Nuorisoseurojen tunnustukset.

Suomen Nuorisoseurat

Suomen Nuorisoseurat on Suomen merkittävin kulttuuri- ja lapsityön toimija. Järjestön tehtävä on tuottaa laadukasta ja monipuolista harrastustoimintaa kaiken ikäisille ja toimia yhteisönä, jossa lapset ja nuoret voivat aikuisten tukemana kasvaa aktiivisiksi yhteiskunnan jäseniksi. Järjestön pääharrastusaloja ovat tanssi, teatteri ja sirkus.

Lisätietoja

Samuli Huikko, puheenjohtaja, Rutalahden Nuorisoseura, samuli@rutalahdenmylly.fi, 0400 346 300
Aura Piha, tiedottaja, Suomen Nuorisoseurat, aura.piha@nuorisoseurat.fi, 050 412 41 63

Keski-Suomen Nuorisoseurojen alueelliset palkinnot