Lasten Liike -iltapäiväkerhot käynnistyvät 57 paikkakunnalla

Lasten Liike iltapäivä haluaa tarjota mahdollisimman monelle lapselle mahdollisuuden osallistua maksuttomaan tai edulliseen liikuntakerhotoimintaan. Suomen Olympiakomitea jakaa yhdessä yritysten kanssa tukea noin 200 kerholle. Kerhot pyörivät urheiluseurojen ja paikallisten yhdistysten toteuttamina ensi elokuusta alkaen 57 paikkakunnalla ympäri Suomen.

Kerhoille jaettavan tuen ovat mahdollistaneet Fazer, HK, Omo, UPM ja Reima. Tuen suuruus kerhoa kohden on 500 – 2000 euroa, joka käytetään mm. välineisiin ja ohjaajakuluihin. Rahallisen tuen lisäksi kerhot voivat hyödyntää Lasten Liikkeen kerhotoiminnan palveluja kuten ilmoittautumisjärjestelmää ja viestintämateriaaleja. Tavoitteena on, että kerhotoiminta olisi mahdollisimman vaivatonta niin koululle seuralle kuin perheellekin.

Tuen myöntämisessä painotettiin kerhojen matalaa kynnystä, monipuolista sisältöä ja monilajisuutta.

- Toiminnan laatuun panostetaan tarjoamalla jokaiselle ohjaajille kerho-ohjaajakoulutus ja mittava materiaalipaketti esimerkiksi taitokorttien ja lasten liikuntapassien muodossa. Nyt syntyvät materiaalit ja työkalut ovat jatkossa kaikkien toimijoiden käytössä, hehkuttaa koululaisten liikunnan erityisasiantuntija Jukka Karvinen Suomen Olympiakomiteasta.

Jokaiselle lapselle mahdollisuus harrastaa

- Nyt puhutaan paljon harrastetakuusta eli että jokaiselle lapselle taataan mahdollisuus vähintään yhteen harrastukseen. Tämä on meidän vastauksemme takuuta kohti. Kouluissa järjestettävä kerhotoiminta on suuri apu perheille ja lapsille; toiminta tulee lasten luo, jatkaa Karvinen.

Lasten Liike iltapäivä haluaa lisätä lasten liikuntaa ja hyvinvointia ja helpottaa perheiden arkea. Tutkimusten mukaan tällä hetkellä kerhotoiminta on tarjolla vain 27 %:lle lapsista. Kuitenkin OKM:n koululaiskyselyn mukaan 58% lapsista toivoi lisää harrastustoimintaa koulupäivän yhteyteen ja erityisesti iltapäivään.

- Iltapäivät ovat usein pitkiä ja yksinäisiä. Toivomme, että kerhot tavoittavat etenkin ne lapset, jotka eivät vielä harrasta. Haluamme, että jokainen lapsi löytäisi oman ryhmänsä – tunteen, että kuuluu joukkoon, Karvinen kertoo tavoitteista.

Raumalla 10 urheiluseuraa yhdistää voimansa

Rauman seuraparlamentin urheiluseurat ovat yksi tuen saajista. Raumalla on käynnistymässä 10 Lasten Liike iltapäivä -kerhoa viidellä eri koululla.

Meillä on kymmenen seuraa mukana, mikä tuo kerhoihin monipuolisuutta. Tavoitamme kerhojen kautta paljon lapsia, jotka eivät muuten liiku. Lapset pääsevät kokeilemaan erilaisia liikunnan muotoja. Tämä on hieno konkreettinen tapa lisätä seurojen yhteistyötä ja luoda suhde kouluihin, kertoi pesäpalloseura Feran puheenjohtaja Daniela Tanhua.

Lasten liike -iltapäiväkerhot käynnistyvät seuraavilla paikkakunnilla syksyllä 2017:

Halsua, Herrala, Hirvensalmi, Hämeenlinna, Ii, Ilmajoki, Inari, Kajaani, Kangasniemi, Karstula, Kaustinen, Kemi, Keuruu, Kokkola, Kouvola, Kuopio, Kuortane, Kälviä, Lappeenranta, Laukaa, Lempäälä, Leppävirta, Lieto, Liperi, Muonio, Mäntyharju, Nuorgam, Nurmo, Orimattila, Oulainen, Perho, Pieksämäki, Pielavesi, Raahe, Raisio, Ranua, Rauma, Rovaniemi, Savonlinna, Savukoski, Seinäjoki, Siilinjärvi, Simo, Sipoo, Sodankylä, Sonkajärvi, Tampere, Terjärv, Tohmajärvi, Toholampi, Utsjoki, Vaasa, Vantaa, Veteli, Vihti, Ylivieska ja Ylöjärvi.

Kaikki tuensaajat paikkakunnittain täältä.

Lasten Liike iltapäivien suurena tavoitteena on tuoda liikunnalliset iltapäiväkerhot jokaisen lapsen ulottuville.  Kerhotoiminnan edistämiseksi kehitetyt palvelut avataan kaikkien kerhotoiminnan järjestäjien käyttöön vuonna 2018.

Lasten Liike iltapäivä -toiminta rahoitetaan pitkälti yritysten tuella. Ensimmäisiä yrityskumppaneita ovat Fazer, HK, OMO, UPM ja Reima.  Yrityksille Lasten Liike iltapäivä tarjoaa mahdollisuuden konkreettiseen suomalaisten arkeen vaikuttavaan vastuullisuustekoon. Yritysten tuella maksetaan mm. kaikki ohjaajapalkkiot.

Toiminta käynnistyy kouluissa elokuussa 2017.

www.lastenliikeiltapaiva.fi

LISÄTIETOJA

Maria Ulvinen, asiantuntija, harrastaminen kouluissa, Suomen Olympiakomitea, puh. 0400436493

Samuli Vasala, toimitusjohtaja, liiketoimintayksikkö, Suomen Olympiakomitea, puh. 0443586578