Tiedote 10.8.2016

RIO2016: TÖRMÄYS OLI VESITTÄÄ TENKASEN TIISTAIN

Laser radialissa nähtiin draamaa ja rytinää jo ennen tiistain ensimmäistä kisalähtöä, kun brasilialaispurjehtija Fernanda Dencop törmäsi Tuula Tenkasen perään. Törmäyksen voimasta suomalaisen vene vaurioitui niin, että hän joutui jättämään lähdön väliin. Tenkanen haki tilanteesta virallista hyvitystä, joka protestikäsittelyn jälkeen myönnettiin muiden lähtöjen keskiarvon perusteella. Päivän toisessa lähdössä hän sijoittui komeasti toiseksi ja kokonaiskilpailussa hallussa on hyvityksen myötä 4:s sija.

- Toki olen helpottunut päätöksestä, vaikka mieluiten olisin tietysti purjehtinut päivän ensimmäisen lähdön. Brasilialainen teki onneksi kaikkensa, että sain hyvityksen. Hän törmäsi veneeni perään vahingossa ennen ensimmäistä lähtöä. Peräsimen hela meni rikki, enkä siksi voinut kilpailla. Onneksi pääsin toiseen lähtöön mukaan ja sain hyvän tuloksen (toinen).

Tuuli Petäjä-Sirén jatkoi siitä mihin RS:X-luokan avauspäivä hänen osaltaan jäi. Suoritustaso oli maanantain tapaan tasainen sijoitusten ollessa 5, 9 ja 5. Kokonaistaulukossa suomalainen on nyt 7:s.

- Hyvä päivä, vaikka otin vähän vaisuja startteja. Etenkin keskimmäisessä lähdössä oli tärkeä pystyä nousemaan jatkoviikkoa ajatellen. Taakse jäi kovia nimiä. En ole yllättynyt siitä, että minulla on mennyt näin tasaisesti, mutta tästäkin on vielä varaa parantaa.

Finnjollissa Tapio Nirkon olympia-avaus Riossa oli kaksijakoinen. Viekkaiden tuuliolosuhteiden sävyttämissä lähdöissä suomalainen kuittasi itselleen sijat 20 ja 7, jotka riittävät kokonaistuloksissa 14:nteen tilaan.

- Rio voi olla hankala, mutta tänään nähtiin ehkä sitä hankalinta puolta. Tuuli oli todella oikukas. Silloin voi saada isoja etuja, mutta myös menettää paljon nopeasti. Kaikki olivat tänään haavoittuvaisia.

Laser standardissa Kaarle Tapper sijoittui tiistain molemmissa lähdöissä joukon häntäpäähän ollen 31:s ja 30:s. Kokonaistilanteessa suomalainen on 30:s.

- Ei ollut kovin hyvä päivä, mutta onneksi on vielä kuusi lähtöä jäljellä.

Jankari katsoi jo kohti Tokiota

Elmo Jankari ja Duchess Desiree päättivät kenttäratsastuksen olympiaurakkansa tiistain estekokeeseen. Sijoitus oli lopulta 31:s (yhteisvirhepisteet 100,80). Ratsukko sai estekokeesta kymmenen virhepistettä.

– Hevonen toimi ja yritti hyvin, ei sen kummempaa. Minun olisi pitänyt ottaa kaarteet tiukemmin, jotta olisin pysynyt paremmin ajassa. Pudotuksessa tulin liian lähelle estettä. Tässä lajissa ei tyylipisteitä jaeta, tulee ne alas hipaisuilla tai ryminällä.

– Rio oli kokemuksena ihan miellyttävä, ja kaikki meni periaatteessa kuten odotinkin. Myönteisintä täällä olivat hevosten olosuhteet. Ne oli tehty hyvin. Kaikki toimi hyvin myös kisapaikalla.

Seuraavat kesäolympialaiset järjestetään Tokiossa vuonna 2020.

– Olen nyt 23-vuotias eli Tokioon totta kai! Ajatuksia ei pidä jättää pelkästään tähän kisaan.

Vuohijoki nautti isoista kisoista

Anni Vuohijoki nosti painonnoston 63 kg sarjassa yhteistuloksen 192 kiloa. Vuohijoki tempasi toisellaan ensimmäisellään 85 kiloa ja työnsi ensimmäisellään toisellaan 107 kiloa. Vuohijoki oli B-ryhmän neljäs ja kokonaistuloksissa lopulta komeasti 10:s.

- Aika haastava kisa. Onnistuin kuitenkin ihan hyvin. Hienoa työntää isoissa kisoissa. Taktikoin alussa sijoituksia ja viimeisellä työnnöllä oli sitten varaa kokeilla SE-tulosta. Ei se kaukana ollut sekään. 10:s sija olympialaisissa on ihan hyvä, mutta tulevaisuudessa tavoitteet ovat vielä korkeammalla, Vuohijoki kertoi aiemmin ennen lopullisen sijoituksen selviämistä.

Murheen murtama Mattsson kangistui välierissä

Matti Mattsson selviytyi 200 metrin rintauinnin välieriin uituaan alkuerässään ajan 2.10,09. Aika riitti 11:nteen tilaan.

- Tarkoituksella en laittanut vielä ihan kaikkea peliin, en nyt säästellyt, mutta katselin käännöksissä mitä vauhtia muut menevät, eli pikkaisen taktikoin.

Välierissä kyyti kylmäsi, sillä suomalainen ui kovatasoisissa semifinaaleissa 16:nneksi ajalla 2:12:99. Mattsson jäi omasta alkuerän ajastaan 2,90 sekuntia. Välierien ykkönen oli japanilainen Ippei Watanabe uudella olympiaennätyksellä 2:07:22.

- Toinen satanen oli katastrofi, enkä tiedä yhtään mitä siinä kävi. Nyt on tosi tyhjä olo, porilainen totesi kyyneleitä nieleskellen.

- Tämä olympiadi on tässä. Tavoitteet olivat todella paljon korkeammalla. Katsotaan päivä kerrallaan. En ole vielä mitään päättänyt, mutta tähän en lopeta.

Ari-Pekka Liukkonen otti tuntumaa olympia-altaaseen kakkosmatkallaan 100 metrin vapaauinnissa. Liukkonen oli alkuerien 42:s ajallaan 50,14.

- Pääasia, että sain tämän startin tähän alle. Aika raskas uinti se oli. Ensimmäisen 50 metrisen lopussa olisi ehkä ollut varaa vähän kiristää. Tuntui maaliin tullessa, että aika olisi voinut olla jopa 51 sekuntia. Startti ja käännös sujuivat hyvin. Eikä tuo 50,14 nyt ihan huono aika ole. Pari päivää nyt aikaa kaivaa vauhtia esiin 50:lle metrille.

************

Kesäolympialaiset, Rio de Janeiro, Brasilia, 5.-21.8.2016.

Suomen joukkue: www.sport.fi/rio2016
Kisojen kotisivut: www.rio2016.com/en
Kisojen tulospalvelu: www.rio2016.com/en/schedule-and-results

Suomen joukkueen viestintätiimi:
Mika Noronen, mika.noronen@noc.fi, +358 40 504 8714
Iina Airio, iina.airio@gmail.com, +358 400 418 953 (purjehdus)
Tapio Nevalainen, tapio.nevalainen@sul.fi, +358 40 7752528 (yleisurheilu)
Lassi Palo, lassi.palo@ampumaurheiluliitto.fi, +358 50 339 0644 (ampumaurheilu)
Jussi Salminen, jussi.salminen@uimaliitto.fi, +358 44 5490 339 (uinti)

Kotimaan viestintätiimi:
Hanna Parviainen, hanna.parviainen@noc.fi, +358 40 679 0668