Tiedote 12.8.2016

RIO2016: POTKONEN LÖI PUOLIVÄLIERIIN - TENKANEN MITALIASETELMISSA

Mira Potkonen otti makeaakin makeamman avausvoiton perjantaina Rion nyrkkeilykehässä. Potkonen löi hajaäänin brasilialaisen Adriana Araujon -60 kg sarjassa ja eteni puolivälieriin. Seuraavassa ottelussa maanantaina panoksena on jo olympiamitali.

- Nyt oli taistelumieli päällä. Kävelin sisään ja ajattelin että tuo on mun kehä ja hoidan homman. Brassi tuli kovaa päälle alussa mutta sain muutaman napakan iskun perille ja kyllä se siitä rauhoittui. En tiennyt tarkkaan tilannetta mutta oli vahva fiilis koko ajan. Tosin brassivastustaja kotikehässä oli paha alku enkä ollut satavarma voitosta ennen kuin käsi nousi ylös.

Suomea historian ensimmäisenä naisnyrkkeilijänä olympialaisissa edustava Potkonen kohtaa maanantaina puolivälierässä Irlannin Katie Taylorin, puolustavan olympiavoittajan ja viisinkertaisen maailmanmestarin.

Tenkanen jatkaa mitaliasetelmissa

Oikukkaat olosuhteet piinasivat jälleen Rion kisajärjestäjiä purjehduksen suhteen ja muutamia kisalähtöjä jouduttiin siirtämään seuraavaan päivään.

Tuula Tenkasen Laser Radialissa päästiin purjehtimaan suunnitelman mukaisesti kaksi lähtöä. Vaikka suomalaisen sijoitukset olivat perjantaina 14 ja 8, on hän kokonaistilanteessa neljäntenä kärjen oltua vieläkin suuremmissa vaikeuksissa Atlantin aallokossa.

- Oli iso maininki ja vaikea päivä. Jaksamisessa ei ollut ongelmaa, mutta tein vain vääriä ratkaisuja. Huomenna pitää purjehtia kaksi lähtöä hyvin. Eilen minulla oli mukavat synttärit - ei ole tainnut olla koskaan ennen yhtä paljon vieraita.

Oman regattansa 49er FX –luokassa avanneet olympialaisten ensikertalaiset Noora Ruskola ja Camilla Cedercreutz selvittivät avauspäivänsä suorastaan mainiosti. Nuoret naiset eivät kovassa seurassa kalvenneet, vaan ottivat mukavat sijoitukset 7 ja 12. Tämä oikeuttaa yhteistuloksissa 10:nteen sijaan. Olosuhteiden pakosta päivän kolmas lähtö jouduttiin siirtämään seuraavaan päivään.

- Jännitti ihan sikana, ja se meni jopa vähän yli. Olemme tosi tyytyväisiä avauspäiväämme. Hyvätkin tiimit tekivät outoja juttuja, ja pysyimme ihan hyvin mukana. Tästä on kiva jatkaa huomiseen.

Tuuli Petäjä-Sirén jatkoi tasaisia otteitaan RS:X-luokassa kuittaamalla perjantaina sijoitukset 11-6-8 ja paikan sunnuntain mitalilähtöön ollen yhteistulosten 10:s. Suurempia uutisia kuultiin kuitenkin uran jatkumiseen liittyen.

- Tuulta ei ollut juurikaan ja oli iso aallokko. Mielestäni selviydyin päivästä ihan kohtuullisesti, mutta en ollut lähelläkään vauhtia, jolla olisin noussut mitalitaisteluun. Tämä päivä oli suunnilleen samaa tasoa kuin koko viikko. En osaa olla kovin pettynyt, vaan on hienoa kruunata kisa mitalilähtöön. Urani jatkuu ehdottomasti Tokioon.

Miesten Laserissa Kaarle Tapper onnistui poimimaan kovia päänahkoja purjehdittuaan perjantaina sijoitukset 17 ja 11. Kokonaistilanteessa hän on 23:s.

- Olosuhteet muuttuivat minulle paremmin sopiviksi ja se näkyi tuloksissa.

Joonas ja Niklas Lindgrenin 470-luokassa päästiin lopulta pitkän odottelun jälkeen purjehtimaan perjantaina vain yksi lähtö. Tuossa parivaljakon sijoitus oli 24:s ja kokonaiskisassa venekunta on nyt 21:s.

- Keli oli vaikea ja meillä oli vaikeaa. Ryhmä jakautui kahtia, ja olimme väärässä paikassa.

Ilonen kohenteli asemiaan

Mikko Ilonen suoriutui toisesta golfin pelipäivästä ensimmäistä paremmin. Avauspäivän +2 kierrosta seurasi perjantaina -2 kierros. Ilosen toinen kierros piti sisällään neljä birdietä ja bogeya.

- Sade alkoi tauota 14:nnellä. Siihen asti se oli sellaista kastelevaa. Kun alkoi tihuttaa, tuntui melkein siltä, että kamatkin alkoivat kuivua. Kun sade loppui, tuulikin tyyntyi.

- Tuntui, että väylät oli tehty liian pitkiksi. Liput olivat tänään vähän vaikeammissa paikoissa muutamilla rei´illä.

- Tänään meni vahvemmin, ja suunta on oikea. Sunnuntaina on sitten payday. Huomisesta ei ole toivomisen varaa. Oma vuoro tulee kun tulee.

Roope Kakko puolestaan valui tuloslistan häntäpäähän pelattuaan perjantain kierroksen +5. Päivä toi yhden birdien lisäksi neljä bogeya ja reiällä 15 peräti tuplabogeyn.

- Lähipeli on ollut luokattoman heikkoa. Sen pitäisi olla minun vahvuuteni, mutta nyt tuli liian paljon lyöntejä. Se vaikuttaa henkisestikin: sellaisista paikoista mistä pitäisi tehdä par, ei teekään paria, ja sellaisista paikoista mistä pitäisi tehdä birdie, ei tee mitään. Mutta ei auta kuin painaa, ja kyllä se sieltä varmaan kääntyy.

- Nyt on kaksi päivää aikaa löytää peli-ilme. Yleensä tässä vaiheessa pakataan jo laukkuja, mutta nyt pääsen vielä pelaamaan. Olen aina tykännyt pelata golfia ja kenttä on hyvä eli pitää nyt väkisinkin yrittää pelata parastaan. Jos saan kaksi hyvää rundia alle, täältä voi lähteä hyvillä mielin pois ja saa virtaa jatkoon.

Tokola antoi kaikkensa

Polvivaivoista kärsinyt painonnostaja Milko Tokola sai Rion olympialavalla kasaan yhteistuloksen 320 kiloa. Tempauksessa tulokseksi tuli 145 kiloa ja työnnössä 175 kiloa. Tokola oli B-ryhmän yhdeksäs ja lopputuloksissa 19:s. Kisan kovuus aiheutti myös Tokolan pyörtymisen.

- Oli raju lataus ja huikea fiilis mutta polvessa oli myös aika kovat kivut. Nyt voi olla etten pariin viikkoon nosta edes housuja. En muista pyörtymisestä mitään, varmaan kaikkeni jätin lavalle ja niin kävi. Polvivammojen keskellä tämä oli maksimisuoritus.

- Parin viikon päästä on omat häät. Eiköhän siinäkin ole latausta sen verran että pystyy alttarille kävelemään.

Sekauintiviestijoukkue jäi niukasti SE:stä

Suomen naisten sekaviestijoukkue ui alkuerien 11:nneksi ajalla 4.01,61. Aika jäi 12 sadasosaa Suomen ennätyksestä. Viimeisen finaalipaikan saavutti Iso-Britannia ajalla 3.59,34.

Mimosa Jallow aloitti selkäuintiosuudella ajalla 1.01,03. Jenna Laukkasen rintauinnin osuusaika oli 1.06,49 ja Emilia Pikkaraisen perhosuinnin aika 59,02. Ankkuriosuudella Hanna-Maria Seppälän osuusaika oli 55,07.

- Olen tyytyväinen, pystyin puoli sekuntia parantamaan osuuttani toukokuun EM-kisoista. Se on kyllä hyvin, koska kausi on ollut tosi pitkä. Kiva, että sain tuohon sähäkän ajan, parhaita, mitä olen viestissä tullut. Alle 59 oli tavoite, mutta kyllä tuo 59,02:kin kelpaa. Tietysti meillä oli tavoitteena finaalipaikka, se jäi vähän hampaankoloon, Emilia Pikkarainen summasi.

Välieräpaikan 200 metrin rintauinnissa henkilökohtaisella matkalla uinut Jenna Laukkanen oli kokonaisuutena tyytyväinen esityksiinsä.

- Vähän hidas aloitus. Vaihto meni aika tiukille (0,02 s), sillä vaihdolla olisi pitänyt tulla vähän kovempaa. Meinasi tulla tuolla call roomissa vähän kiire, kun olikin ensimmäinen erä, ja meillä oli tieto, että toinen erä. Aika oli melkein sama kuin EM-uinneissa, niin täytyy olla tyytyväinen. Ehkä sellaista pientä raivoa tuosta uinnista puuttui. Olisihan se kiva ollut lopettaa Suomen ennätykseen, mutta se jäi nyt tosi lähelle. Kokonaisuutena itselläni ollut tosi hienot kisat, paljon on tapahtunut kehitystä.

Todennäköisesti viimeisissä olympialaisissaan uinut Hanna-Maria Seppälä oli tyytyväinen kisojen ensimmäiseen ja ainoaan starttiinsa.

- 55,07, ihan jees, hyvä uinti oli. Oli kyllä kivaa, vaikka vähän jännitti, kun oli ensimmäinen ja viimeinen startti näissä kisoissa. Ei ollut mitään haikeita fiiliksiä, vaikka olikin varmaan viimeinen olympiastartti, mutta ei kyllä viimeinen kisastartti.

Joukkueen valmennusjohto käänsi katseet jo seuraavaan olympiadiin.

- Tokion olympialaisten kannalta on hyvä huomata, että olemme lähellä kansainvälistä kärkeä, mutta seuraavan olympiadin aikana perustason pitää nousta sen verran, ettei välieriin tarvitse välttämättä omaa ennätystä. Sen voi saavuttaa vain oppimalla omista uinneista ja kovalla työllä ja kilpailukokemuksella. Myös valmentajien osaamisen lisääminen on edelleen meidän yksi painopiste tulevalla olympiadilla, joukkueenjohtaja ja vastuuvalmentaja Jari Varjonen tuumi.

Flunssainen Vainio taipui tanskalaiselle

Sulkapalloilija Nanna Vainio kohtasi naisten kaksinpelin toisessa ottelussaan Tanskan Line Kjärsfeldtin. Ottelu päättyi tanskalaisen voittoon lukemin 2-0 (21-9, 21-8). Vainion olympiaottelut päättyivät tähän.

– En olisi pelannut, jos kyseessä eivät olisi olleet olympialaiset. Olen aika kipeä, flunssassa. En ole kuumetta mitannut enkä haluakaan mitata, Vainio sanoi 29 minuuttia kestäneen ottelunsa jälkeen.

Vainio yritti psyykata itseään ja olla positiivinen, mutta valmistautuminen jäi huonoksi flunssan takia.

– En kuitenkaan halua selitellä sillä mitään. Paremmin pitäisi osata. Harmittaa, kun on koko kesän treenannut ja sitten tulee tänne ja pelaa tällä tavalla. Tämä on tämän hetkinen tasoni eikä se ole kummoinen. Tästä voi vain parantaa, Vainio sanoi.

Vainio hävisi torstaina olympiaturnauksen avausottelunsa maailmanlistan ykköselle, Espanjan Carolina Marinille 0-2. Lohkovoittaja selviytyy puolivälieriin. Marin ja Kjärsfeldt kohtaavat toisensa lauantaina.

Vainio palaa heti arkeen palattuaan Suomeen.

– Alan treenata, koska Saksan liigamatsit alkavat pian. Olen sanonut, että pelaan tulevat kaksi vuotta ja päätän sitten, mitä teen Tokion olympialaisten kanssa.

Lisätietoja:

************

Kesäolympialaiset, Rio de Janeiro, Brasilia, 5.-21.8.2016.

Suomen joukkue: www.sport.fi/rio2016
Kisojen kotisivut: www.rio2016.com/en
Kisojen tulospalvelu: www.rio2016.com/en/schedule-and-results

Suomen joukkueen viestintätiimi:
Mika Noronen, mika.noronen@noc.fi, +358 40 504 8714
Iina Airio, iina.airio@gmail.com, +358 400 418 953 (purjehdus)
Tapio Nevalainen, tapio.nevalainen@sul.fi, +358 40 7752528 (yleisurheilu)
Lassi Palo, lassi.palo@ampumaurheiluliitto.fi, +358 50 339 0644 (ampumaurheilu)
Jussi Salminen, jussi.salminen@uimaliitto.fi, +358 44 5490 339 (uinti)

Kotimaan viestintätiimi:
Hanna Parviainen, hanna.parviainen@noc.fi, +358 40 679 0668