Tiedote 13.8.2016

FINLAND HOUSE AUKAISI OVENSA RIOSSA – ESILLÄ KESTÄVÄ KEHITYS JA KOULUTUS

Finland House -projektin tavoitteena on tehdä tunnetuksi suomalaista Cleantech-osaamista ja Cleantech Finland -brändiä sekä saada aikaan business-mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille olympialiikkeen sisällä. Cleantechin lisäksi suomalainen koulutusosaaminen on laajasti esillä. Finland Housen avajaistilaisuus keräsi lähes 300 kansainvälisen urheilun vaikuttajaa olympiabulevardin varrella sijaitsevaan Casa Franca Brasiliin.

- Olympialaiset ovat kasvaneet valtavaksi tapahtumaksi ja niiden järjestäminen kestävän kehityksen periaatteiden mukaan on välttämätöntä. Tämän toteutumista seurataan entistä tarkemmin. Suomi haluaa olla mukana tarjoamassa omaa osaamista kansainväliselle olympialiikkeelle. Olen tyytyväinen, että suomalaiset Cleantech- ja koulutustoimijat ovat yhdessä mukana Rion olympialaisissa, totesi ulkoministeri Timo Soini avauspuheessaan.

- Kansainvälinen olympialiike on uudistamassa omaa toimintaansa Olympic Agenda 2020 mukaisesti, jossa kestävä kehitys ja sustainability-asiat ovat isosti työn alla. Suunta on oikea, vaikka muutokset eivät tapahdukaan hetkessä, sanoi tilaisuudessa puhunut Kansainvälisen Olympiakomitean jäsen Sari Essayah.

Olympiaprojektit mahdollisuus suomalaisille yrityksille

- Olemme tavanneet kaikki tulevat kisajärjestäjät ja hakuprosessissa mukana olevat kaupungit, jotka hakevat vuoden 2024 olympialaisia. Olen vakuuttunut siitä, että näissä suurissa projekteissa suomalaisyrityksillä on business-mahdollisuuksia. Yritystemme huippuosaamisen kautta voimme auttaa tulevissa olympiaprojekteissa, kertoi omassa puheenvuorossaan Cleantech Finlandin johtaja Ilkka Homanen Finprosta.

Historian ensimmäisen Finland House -projektin taustalla on työ- ja elinkeinoministeriön ja Suomen Olympiakomitean välinen yhteistyösopimus. Yrityksistä mukana ovat Danfoss, Wärtsilä, Evac, Hartwall ja Veikkaus. Opetus- ja kulttuuriministeriön tuen kautta kymmenkunta eri toimijaa osallistuu suomalaiseen koulutusvientioperaatioon Riossa. Finpron johtamat kasvuohjelmat Cleantech Finland ja Education Export Finland ovat myös mukana. Finland Housessa avataan mm. Finnish PopUp School, johon eri maiden lapset ovat tervetulleita.

Finland House toimii Rion olympialaisten yhteydessä 12.–21.8. 2016 ja siellä voi vapaasti vierailla kahtena viikonloppuna 13.-14.8. ja 20.-21.8. Vierailuajoista saa lisätietoja Finland House in Rio 2016 Facebook-sivulta.

Lisätietoja:

Olympiakomitean viestintäjohtaja Jyrki Kemppainen 040 559 7196

Cleantech Finland, Finpro johtaja Ilkka Homanen 044 577 4430

Ulkoasiainministeriön sisältö- ja viestintäasiantuntija Ari Honkanen 050 4425 317