Tiedote 15.8.2016

SUOMALAISET RIOSSA TIISTAINA 16.8.

Tiistaina Riossa nähdään kisaamassa yksitoista suomalaisurheilijaa. Kreikkalais-roomalaisessa painissa 66 kg:n sarjassa Tero Välimäki tekee urakkansa ja 400 metrin aitajuoksun välierissä juoksee Oskari Mörö. Minna Nikkanen ja Wilma Murto ovat mukana seiväshypyn karsintakilpailussa heti aamusta paikallista aikaa ja Sanni Utriainen iltasessiossa keihään vastaavassa. Nooralotta Neziri puolestaan juoksee 100 metrin aitojen alkuerissä. Purjehtijoista urakkaansa jatkavat 49er FX-luokassa Noora Ruskola ja Camilla Cedercreutz sekä maanantain peruutusten myötä Tuula Tenkanen mitalilähdössä ja Lindgrenin veljekset 470-luokan viimeisissä lähdöissä.

Aikataulu

15:45 Yleisurheilu, seiväshypyn karsinta: Minna Nikkanen, Wilma Murto
16:00 Paini, kreikkalais-roomalainen 66 kg: Tero Välimäki
17:05 Yleisurheilu, 100 metrin aitajuoksun alkuerät: Nooralotti Neziri
19:05 Purjehdus, 49er FX: Noora Ruskola & Camilla Cedercreutz
19:05 Purjehdus, 470: Joonas ja Niklas Lindgren
19:05 Purjehdus, Laser Radial, mitalilähtö: Tuula Tenkanen
2:35 Yleisurheilu, keihäänheiton karsinta: Sanni Utriainen
3:35 Yleisurheilu, 400 m aj välierät: Oskari Mörö

Minna Nikkanen ja Wilma Murto

Wilma Murto ja Minna Nikkanen ovat valmentajansa Jarno Koivusen mukaan siinä kunnossa, että olympiakisojen karsintarajan 460 ylittäminen on mahdollista.

- Kun Wilma saa liikkeelle lähdön pysymään kasassa, hypyt onnistuvat ja kun ne onnistuvat, 460:n ylitys on mahdollinen, Koivunen sanoo.

- Minna taas on tosi hyvässä fyysisessä iskussa. Kyse on siitä, että hän löytää hyppyynsä rytmin, joka oli kesällä vähän kadoksissa. Jos se löytyy nyt, sitten ei ole ongelmia.

Murto ja Nikkanen jakavat olympiatilaston 26. sijaa tuloksella 452. Tilaston kärkinimi on Yhdysvaltain Sandi Morris (493) ennen brasilialaisyleisön suursuosikkia Fabiana Mureria (487).

Murron karsintaryhmä on A ja Nikkasen B. Ne kilpailevat samaan aikaan tiistaina aamulla Brasilian aikaa.

Wilma Murron #KohtiRioa video

Minna Nikkasen #KohtiRioa video

Nooralotta Neziri

Nooralotta Neziri on radalla tiistaina 100 metrin aitojen ensimmäisessä alkuerässä.  Hänen eränsä suosikki on olympiatilaston kakkonen Yhdysvaltain Kristi Castlin, joka on juossut matkan 12,50 tänä vuonna.

Neziri on SE-ajallaan 12,81 olympiatilaston kolmastoista. Erässään hän on toiseksi nopein juoksija tämän kauden tuloksilla mitaten. Alkueristä menee välieriin kunkin erän kolme parasta ja kuusi aikojen perusteella.

- Alle 13 sekunnin pitää juosta, Neziri ennustaa.

Nezirin valmentajan Jussi Ihamäen mukaan kaikki on kunnossa alkuerää varten.

- Kaikki palaset alkavat loksahdella kohdalleen. Tällä hetkellä näyttäisi aika hyvältä. Lepoa on ollut tarpeeksi paljon. Sillä se (vire) tulee, Ihamäki sanoo.

Sanni Utriainen

Sanni Utriainen heittää naisten keihäänheiton B-karsintaryhmässä tiistaina. Se aloittaa kilpailun vasta kello 21.50 paikallista aikaa. Karsintaraja on 63 metriä.

- Pekingin MM-kisoissa oli todella kova karsinta, siellä piti heittää nyt 62 metriä. Nyt naisilla on ollut vähän mystinen kausi. Nippu on siellä 62 metrissä tai vähän alle. Kun heittää 62,50, voi hengittää vapaasti, Utriainen arvioi.

Utriainen on kesän parhaallaan 59,41 olympiatilastossa 29:s. Tilaston kärkikolmikon muodostavat tshekki Barbora Spotakova (66,87), Saksan Christin Hussong (66,41) ja Valko-Venäjän Tatsjana Haladovitsh (66,34).

Utriaisen mukaan oma heitto on saatu treeneissä jengoilleen.

- Heiton loppu on mennyt koko kesän läpijuoksuksi. Nyt on koetettu hakea painetta siihen loppuun, että saataisiin energiat suuntautumaan keihääseen. Harjoitukset ovat sujuneet mukavasti, Utriainen sanoo.

Oskari Mörö

Aituri Oskari Mörö juoksee tiistaina 400 metrin aitojen toisessa välierässä. Hän on radalla kaksi ja vältti siten ykkösradan. Eristä menee finaaliin kaksi parasta ja lisäksi kaksi juoksijaa aitavertailusta.

Mörö juoksi alkuerissä SE:n 49,04, mutta on välierässään tämän kauden ajoilla mitaten seitsemänneksi nopein. Erän kärkinimi on alkuerien ykkösajan ja oman ennätyksensä 48,37 Riossa juossut Jamaikan Annsert Whyte.

Meriiteillään mitaten kovin nimi Mörön erässä on Puerto Ricon kaksinkertainen MM-hopeamitalisti Javier Culson. Hän on parhaimmillaan juossut matkan 47,72.

Oskari Mörön #KohtiRioa video

Tero Välimäki

Välimäki saa vastaan 66 kg avausottelussaan georgialaisen tämän vuoden EM-pronssimiehen Shmagi Bolkvadzen. Välimäen ottelu on B-maton kolmas ottelu klo 16 alkavassa sessiossa.

- Kova turnaus on edessä. Aika ruotoinen kaavio, eivät ottaneet huonoja painijoita mukaan ollenkaan! Valmistautuminen on mennyt hyvin ja tosimielellä tänne on lähdetty tappelemaan. Hieno juttu että uralle osui vielä olympiaedustuskin.

Tero Välimäen #KohtiRioa video

Noora Ruskola ja Camilla Cedercreutz

Suomalaisvenekunnan sarja on kolmen päivän jälkeen 7-12-13-14-14-15-15-16-(21). Kokonaistilanteessa Ruskola/Cedercreutz on 16:s.

49er FX-luokassa purjehditaan tiistana lähdöt 10-12. Kaikkiaan lajissa purjehditaan kaksitoista lähtöä ja mitalilähtö. Heikoin starttien tuloksista pudotetaan pois tuloksista ja tämän jälkeen kymmenen parasta pääsee mitalilähtöön. Mitalilähdöstä saa ns. tuplapisteet.

Cedercreutz-Ruskola #KohtiRioa-video

Tuula Tenkanen

Tenkasen mitalilähtö siirrettiin maanantailta tiistaille. Tenkanen on kymmenen lähdön jälkeen viides sijapistein 68,6 sarjalla 2-2-3-4-7,8rdg-8-14-14-14-(16). Eroa mitalisijaan on 11,6 pistettä. Tämä tarkoittaa, että Tenkasen on purjehdittava vähintään neljän joukkoon ja toivottava vastustajilleen pientä epäonnea.

Mitalilähdössä mukana on vain kymmenen parasta purjehtijaa, mutta pisteet annetaan tuplana. Näin ollen ykkössija toisi kaksi sijapistettä ja vastaavasti kymmenes sija 20 pistettä lisää taulukkoon.

Ennen päätöslähtöä kolmen kärki on Marit Bouwmeester NED (47), Anne-Marie Rindom DEN (55) ja Annalise Murphy IRL (57).

Joonas & Niklas Lindgren

Veljekset ovat neljän purjehduspäivän jälkeen kokonaiskisan 19:s venekunta. Lindgrenien sarja on seitsemän lähdön jälkeen 3-11-18-19-20-23-(24).

Lindgrenien 470-luokassa purjehditaan tiistaina maanantaina perutut lähdöt 8-10. Kaikkiaan lajissa purjehditaan kymmenen lähtöä ja mitalilähtö. Heikoin starttien tuloksista pudotetaan pois tuloksista ja tämän jälkeen kymmenen parasta pääsee mitalilähtöön. Mitalilähdöstä saa ns. tuplapisteet.

************

Kesäolympialaiset, Rio de Janeiro, Brasilia, 5.-21.8.2016.

Suomen joukkue: www.sport.fi/rio2016
Kisojen kotisivut: www.rio2016.com/en
Kisojen tulospalvelu: www.rio2016.com/en/schedule-and-results

Suomen joukkueen viestintätiimi:
Mika Noronen, mika.noronen@noc.fi, +358 40 504 8714
Iina Airio, iina.airio@gmail.com, +358 400 418 953 (purjehdus)
Tapio Nevalainen, tapio.nevalainen@sul.fi, +358 40 7752528 (yleisurheilu)
Lassi Palo, lassi.palo@ampumaurheiluliitto.fi, +358 50 339 0644 (ampumaurheilu)
Jussi Salminen, jussi.salminen@uimaliitto.fi, +358 44 5490 339 (uinti)

Kotimaan viestintätiimi:
Hanna Parviainen, hanna.parviainen@noc.fi, +358 40 679 0668