Tiedote 17.8.2016

RIO2016: NEZIRI PINKOI VÄLIERIIN

Nooralotta Neziri eteni naisten 100 metrin aitajuoksun keskiviikon välieriin uransa neljänneksi parhaalla ajalla 12,88. Aika oli alkuerien 15:nneksi paras.

- Olen pitkästä aikaa iloinen (arvokisajuoksun jälkeen). Parit edelliset arvokisat ovat menneet vähän alakanttiin, eikä nyt lähtö ollut vieläkään ihan paras.

- Se oli yksi parhaimmista juoksuistani, 12,88 vaikka oli vastatuulta. Jännitti pitkästä aikaa ennen juoksua ja sitä olen kaivannut.

- Nyt on paineet pois. Se tilanne, jossa voi mokata on ohi. Pystyn nyt juoksemaan rennosti. Voin antaa juoksun tulla selkärangasta. Finaaliin vaaditaan 12,72, Neziri veikkaili.

Välieristä menee finaaliin kunkin kolmen erän kaksi parasta ja kaksi aikojen perusteella.

Edellinen suomalainen pika-aituri olympiavälierissä oli Mikael Ylöstalo 1988.

Mörö, Utriainen, Nikkanen ja Murto finaalien ulkopuolelle

400 metrin aitojen välierässä juossut Oskari Mörö ei yltänyt aivan parhaimpaansa alkuerien Suomen ennätyksen tapaan. Ajalla 49,75 irtosi lopulta 21:s sija. Finaaliin eteni välierin kahdeksan parasta.

- Aika hapokas olo. Ei kroppa oikein toiminut. Juoksu ei lähtenyt lentoon missään vaiheessa. Joku tahmeus oli heti alussa. Vähän kuin olisi voissa juossut. Ei ollut sellaista lennokasta herkkää menoa. Viimeisellä 80 metrillä tuntui, että jalat kramppaavat. En tiedä menikö tankkauksessa jotakin pieleen, kun ei ollut energiat ihan kohdallaan, Mörö summasi.

- Ei voi olla pettynyt. Ei tässä haeta kuuta taivalla. Hienoa, että saa tällaisia mahdollisuuksia. Siellä on nyt kavereita finaaleissa, joita olen voittanut. Se on minulle se tärkein signaali, hän arvioi kuluvaa kautta kokonaisuutena.

Aivan parhaassa terässä suomalaiskiituri ei Rion välierässä päässyt kilpailemaan.

- Lonkka jo vähän vihoittelee. Tiesin, että joissain vaiheessa se tulee. Timanttiliigan Lausannen kilpailu ja Ruotsi-ottelu on tarkoitus vielä vetää kunnialle. Katsotaan sitten kauden jälkeen mitä lonkalle kannattaa tehdä.

Naisten keihäässä Sanni Utriainen joutui pettymään, sillä hänen paras heittonsa kantoi vaatimattomasti 53,42. Tällä tuloksella hän oli karsintojen 31:s ja karsiutui loppukilpailusta.

- Ekassa heitossa tuli kaksi ylimääräistä askelta vauhdissa, ja se vei lähelle viivaa. Yleensä minulla on ristiaskelia kuusi, nyt niitä tuli kahdeksan. Palasin heitossa vanhaan tyyliin, joka minulla oli vuosia sitten. Ekan epäonnistuneen heiton jälkeen sellainen negatiivisuus pääsi tulemaan takaraivosta ja pilaamaan hyvän latauksen, jota olen yrittänyt kehittää ja rakentaa, Utriainen analysoi.

- Nuo ylimääräiset kaksi askelta ovat tulleet treeneissäkin, mutta ajateltiin, että kun tulee kisatilanne, eikä tarvitse tarpoa niin paljon, heitto tulisi automaattisesti kuudella askeleella. Ihan ihme hukassa tyttö on, kun menee stadionilla. En tiedä millä se kirouksen saisi pois, alakuloinen nokialainen päivitteli.

Seiväshyppääjät Minna Nikkanen ja Wilma Murto eivät selviytyneet finaaliin. Nikkasen tulos karsintakilpailussa oli 455 ja Murron 430.

Nikkanen oli ensimmäinen karsiutuja. Kohtaloksi muodostui yksi pudotus korkeudesta 445. 455 ylittäminen ensimmäisellä ei aivan riittänyt finaaliin, kun 460 ei enää ylittynyt.

- Siinä ensimmäisessä hypyssä 445:stä oli liian pieni seiväs ja hyppy meni rimaa päin. 460:en kahdessa ensimmäisessä en ihan saanut hyppyä jatkumaan. Kolmannella erittäin hyvin jatkunut hyppy meni rimaa päin.

Loppukaudesta:

Murto puolestaan ylitti ensimmäisellään 430, mutta 445 oli liikaa.

- 430:n ylitys oli hyvä. Sitten ensimmäisessä ja toisessa yrityksessä 445:stä jäi ponnistus kauas. Viimeisessä olin jo varma, että se menee yli, mutta lopussa pääsi kroppa karkuun, Murto kertasi.

Kolmen arvokisan kesä aiheutti olympiakarsinnan jälkeen hieman sekavat tunnelmat.

- Tavallaan helpottunut, tavallaan tyhjä olo. Valmentajan kanssa on juteltu, että sama miten kausi menee tuloksellisesti, siitä tulee hyvä, koska arvokisoista tulee paljon oppia. Kaksi kolmesta arvokisasta meni hyvin, ei siis voi valittaa.

- Ollut hurja puoli vuotta. Se on mennyt sellaisessa urheilijakuplassa. Aika mennyt tosi tosi nopeasti ja ollut antoisaa, Murto analysoi.

Tenkanen päätti regattansa viidenteen sijaan

Tuula Tenkanen lähti Laser Radial –luokan mitalilähtöön 5:nneltä sijalta. Hän purjehti maaliin lopulta 9:ntenä olympiaregatan päätöslähdössä, joka jouduttiin siirtämään tiistaille sääolosuhteiden vuoksi. Suomalaisen loppusijoitus Riossa oli 5:s.

- Yritin tehdä oman hyvän purjehduksen, mutta se ei tänään ihan onnistunut. Toisella vastatuuliosuudella otin riskin, mutta se ei kannattanut, kun en jatkanut sitä loppuun asti.

Kuluvan olympiadin loppu ja uuden alku herätti Tenkasessa hieman kaihoisia ajatuksia.

- Kaksijakoiset fiilikset: toisaalta olen pettynyt, etten saanut mitalia ja toisaalta ajattelen, ettei viitossija olympialaisissa ole huono. Oloni on vähän haikea, koska tämä olympiadi on ohi. Kehityskohteita löytyy paljon. Nyt keskityn opiskelemaan Suomessa ja pidän pientä taukoa vesitreenistä.

49er FX –luokassa olympialaisten ensikertalaiset Noora Ruskola ja Camilla Cedercreutz purjehtivat Riossa lopulta 15:nneksi ottamalla tiistain lähdöistä sijoitukset 10, 20 ja 18.

- Toinen lähtö meni muovipussien merkeissä, kun kaksi juuttui peräkkäin veneeseemme. Siksi tulimme viimeisenä maaliin. Kisassa oli täydelliset purjehduskelit, mutta meille olisi sopinut kevyempi ja kääntyilevämpi tuuli. Toki tähtäsimme korkeammalle.

Myös Ruskolalla ja Cedercreutzilla odottaa lähitulevaisuudessa urheilun lisäksi keskittyminen koulutyöhön.

- Nyt ensin opintoja ja sitten katseet Tokioon. Pitää hankkia ammatit, kun Suomessa ei pelkällä purjehduksella oikein elä.

Joonas ja Niklas Lindgren kokivat epäonnea ja vaikeuksia 470-luokan alkutaipalella, mutta loppua kohti veljesten meno parani. Päätöslähdöistä tuloskirjaan merkattiin sijat 10, 9 ja 10. Kaksikon loppusijoitus oli 15:s.

- Taistelimme kovaa loppuun asti ja tähän se riitti tällä kertaa. Tuntui hyvältä voittaa ruotsalaiset vikassa lähdössä. Loppukisa alkoi sujua jo paljon paremmin. Ei ollut alussa ihan meidän keli. Myötätuulilla menimme tänään kovaa.

Välimäki jäi pisteittä painimolskilla

Tero Välimäen ottelut olympiapaineissa jäivät yhteen, kun Georgian Shmagi Bolkvadze voitti pohjalaisen pistein 0-3.

- Jouduin puolustuskannalle ja kaveri pääsi ottamaan aika kovaa. Meni siinä käsittelyssä pallea kramppiin ja happi kulki vähän huonosti. En saanut kunnon pisteyrityksiä tehtyä mutta pystyin kuitenkin puolustamaan sitkeästi. Matsi lähti vähän nihkeästi käyntiin.

- Täällä on mukana vaan kovia jätkiä ja on hienoa ottaa niitä vastaan, vaikka tämän pidemmälle en päässytkään. Huikea matka ollut painin parissa kaikki nämä vuodet. Päivääkään en vaihtaisi pois ja hienoa päättää ura olympialaisiin.

Bolkvadze eteni aina välieriin, jossa hävisi Serbian Davor Stefanekille 0-5. Jos georgialainen olisi voittanut ottelun, olisi Välimäki päässyt vielä painimaan pronssimitaleista keräilyotteluiden kautta.

************

Kesäolympialaiset, Rio de Janeiro, Brasilia, 5.-21.8.2016.

Suomen joukkue: www.sport.fi/rio2016
Kisojen kotisivut: www.rio2016.com/en
Kisojen tulospalvelu: www.rio2016.com/en/schedule-and-results

Suomen joukkueen viestintätiimi:
Mika Noronen, mika.noronen@noc.fi, +358 40 504 8714
Iina Airio, iina.airio@gmail.com, +358 400 418 953 (purjehdus)
Tapio Nevalainen, tapio.nevalainen@sul.fi, +358 40 7752528 (yleisurheilu)
Lassi Palo, lassi.palo@ampumaurheiluliitto.fi, +358 50 339 0644 (ampumaurheilu)
Jussi Salminen, jussi.salminen@uimaliitto.fi, +358 44 5490 339 (uinti)

Kotimaan viestintätiimi:
Hanna Parviainen, hanna.parviainen@noc.fi, +358 40 679 0668