Tiedote 20.09.2016

KORKEAKOULULIIKUNTA JA -URHEILU PÄIVÄN TEEMANA TAMPEREELLA

Tiistaina vietettiin ensimmäistä kansainvälistä korkeakoululiikunnan ja -urheilun päivää (International Day of University Sport). Teemapäivän takana on kansainvälinen opiskelijaurheiluliitto FISU ja se on UNESCO:n tunnustama.

Suomessa päätapahtumapaikkana toimi Tampereen ammattikorkeakoulu, jonka uusitun liikuntakeskuksen tiloihin kokoontui tamperelaisissa korkeakouluissa opiskelevia akatemiaurheilijoita, paikallisten korkeakoulujen johtoa sekä opiskelijajärjestöjen edustajia keskustelemaan ja kuuntelemaan esityksiä liikunnan merkityksestä opiskelijaelämässä sekä huippu-urheilun ja opiskelun yhdistämisestä. Lisäksi osallistujat pääsivät testaamaan elokuussa avatun keskuksen tiloja muun muassa opiskelijajärjestöjen välisessä pickleball-ottelussa.

Opiskelijoiden Liikuntaliiton puheenjohtaja Bennie Wardi ylisti TAMK:n panostusta opiskelijaliikuntaan esimerkilliseksi.

- Tampereella on tehty esimerkillistä yhteistyötä korkeakoululiikunnassa jo pitkään. Unipoli Sport ja TAMK:n uudet liikuntatilat ovat hienoja esimerkkejä tästä. On tärkeää, että opiskelijat saavat liikkua kukin omalla tavallaan, Wardi viittasi monipuolisiin liikuntamahdollisuuksiin.

Tilaisuudessa esittäytyivät myös Tampereen Urheiluakatemia sekä Unipoli Sport, joka on omalla toiminnallaan tuonut kolmen eri korkeakoulun liikuntapalvelut tarjolle noin 40 000 korkeakouluopiskelijalle yli kampusrajojen.

Tampereen teknillisen yliopiston tervehdyksen tilaisuuteen toi rehtori Mika Hannula, joka omassa puheenvuorossaan korosti sekä opiskelijaliikunnan että urheilijoiden opiskelumahdollisuuksien merkitystä.

Tampereen ammattikorkeakoulun rehtori Markku Lahtisen mukaan uusi liikuntakeskus on koululle merkittävä asia etenkin, kun liikunta on yleisesti ottaen kasvu-uralla.

Olympiajudoka Reinvall: ”Tasapainon löytäminen tärkeää”

Rion olympialaisissa ja kaksissa universiadeissa Suomea edustanut judoka Juho Reinvall käsitteli oman puheenvuoronsa aikana yksityiskohtaisesti oman korkeakouluopiskelunsa ja huippu-urheilun yhdistämistä.

Automaatiotekniikan diplomi-insinööriksi Tampereen teknillisestä yliopistosta valmistuvan Reinvallin mukaan kyse on hyvin pitkälti priorisoinnista.

- Itse menin aina urheilu edellä, mutta kaikki minkä teen, teen täysillä. Arvosanojenkin oli aina pakko olla mahdollisimman hyviä. Onneksi oppilaitosten joustavuus on hyvää ja urheilun ansiosta olen saanut pidentää opintojani, Reinvall kiitteli.

Hänen tapauksessaan urheilun ja korkeakouluopiskelun yhdistäminen onnistui lähes saumattomasti.

- Opinnot etenivät tasaisesti ja urheilu ei hirveästi kärsinyt. Omalta kohdaltani olisin voinut ottaa kevyemminkin opiskelun, Reinvall pohti.

Reinvallin mukaan opiskelun ja urheilun menestyksekkään yhdistämisen salaisuus piilee juuri itselleen oikeanlaisen balanssin löytämisessä.

- On tärkeää löytää itselleen sopiva tahti. Jokaiselle opiskelu on yksilöllistä ajankäytön ja vaivannäön suhteen, joten tasapainon löytäminen on tärkeää. Kannattaa harkita, että opiskelee hitaammin ja urheilee silloin, kun se on mahdollista, tamperelaisjudoka päätti.

Suomalaisurheilijoilla menestysvuosi opiskelijoiden kansainvälisissä arvokisoissa

Opiskelijoiden MM-kisavuosi 2016 on ollut suomalaisittain kaikkien aikojen menestyksekkäin. Suomalaisurheilijat ovat voittaneet opiskelijoiden MM-kilpailuista tähän mennessä jo 22 mitalia kuudessa eri lajissa. Tuorein menestys tuli viikonloppuna päättyneistä ampumaurheilun OMM-kilpailuista, joissa Suomen miesten skeet-joukkue voitti kultaa ja Tommi Takanen sijoittui henkilökohtaisessa kilpailussa hopealle. Heinäkuussa käydyissä opiskelijoiden salibandyn MM-kilpailuissa Suomen joukkueet ottivat poikkeuksellisen makean tuplakullan päihittämällä Ruotsin naisten finaalissa rangaistuslaukauskisassa ja miesten loppuottelussa jatkoaikamaalilla. Kirkkaimpiin mitaleihin suomalaiset opiskelijaurheilijat ovat yltäneet myös hiihtosuunnistuksessa, ratsastuksessa ja suunnistuksessa sekä lisäksi mitaleille karatessa.

Tiistain tilaisuuden päätteeksi Suomen Olympiakomitea huomioi paikalle saapuneita menestyneitä opiskelijaurheilijoita. Reinvallin lisäksi palkittiin opiskelijoiden salibandyn maailmanmestari Noora Laakso TAMK:sta ja seitsenkertainen opiskelijoiden arvokisakävijä, Tampereen yliopistossa opiskeleva ampuja Pauliina Frilander-Soini.

OLL ja OK: Korkeakouluilla on tärkeä rooli liikunnan edistämisessä ja huippu-urheilijoiden opiskeluedellytysten mahdollistajina

Päivän teemaan liittyen Opiskelijoiden Liikuntaliitto ja Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön urheiluakatemiaohjelma julkaisivat yhteisen kannanoton, jossa korostetaan urheilun ja opiskelun saumattoman ja joustavan yhteensovittamisen merkitystä sekä yksilön että järjestelmän tasolla. Kannanoton kokonaisuudessaan voit lukea tästä.

Olympiakomitean opiskelijoiden huippu-urheilun asiantuntija, Jukka Tirri 044 780 0213